استراتژی یکپارچگی (FORWARD AND BACKWARD Integration)/
ابراهیم اسکندری: میزان جذابیت یک صنعت و شدت رقابت میان فعالان حاضر در آن صنعت، از مهمترین شاخصههای تدوین استراتژی در کسبوکارها است. استراتژی یکپارچهسازی یک رویکرد یا روش برنامهریزی شده است و شامل فعالیتهایی میشود که کنترل بر زنجیره ارزش را در پی خواهد داشت. این استراتژی در دنیا آنقدر متداول و مرسوم است که کمتر صنعت و شرکتی است که بتواند خود را از آن مصون تلقی بداند .سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز، نیروی محرکه حرکت به سمت یکپارچهسازی سازمانها شده است.
هر استراتژی دنبال یک موفقیت در سازمان است. در مورد یکپارچهسازی بهعنوان استراتژی کلیدی برای کسبوکارها، میتوان گفت که میتواند به تقویت موقیعت بازار، کنترل بر زنجیره تامین، ایجاد مزیت رقابتی، کسب تکنولوژیهای نوین، نفوذ در بازارهای جدید، کسب سود بیشتر، حذف یا محدودسازی رقبا و به افزایش تمایز محصول بیانجامد.