درباره شرکتهای لجستیک طرف سوم/
(بخش نخست)
جلیل یعقوبزاده
علی عیوضزاده
- معرفی و خدمات قابل ارائه شرکتهای لجستیکی طرف سوم یا 3PL
مطالعه و بررسی تجربه صنایع پیشرو در دنیا نشان میدهد که کارآمدی حوزه لجستیک و زنجیره تأمین یکی از مهمترین راهبردهای بهبود فضای کسبوکار، کاهش هزینه مبادله و قیمت تمام شده و افزایش بهرهوری در زمان حاضر است. لجستيک بخشی بسيار مهم و حياتی در صنعت توزیع و پخش دارو است و لزوم توجه بیش از پیش به این مقوله را بر مدیران این صنعت آشکار کرده، چرا که هزینههای لجستیکی بعضا تا 30 درصد از هزینههای تحویل (قیمت تمامشده) محصول را شکل میدهد. از این رو جهت ارتقای سطح کیفیت و توسعه لجستیک در این صنعت، میتوان به پدید آمدن شرکتهای لجستیکی طرف سوم یا همان 3PL (Third Party Logistic) ها اشاره کرد که منجر به گسترش استقبال شرکتهای تولیدی و تامینکنندگان به برونسپاری فعالیتهای لجستیکی خود شده است.