چهارشنبه 18 مهر 1403
spot_imgspot_img
Tehran
clear sky
22.6 ° C
23 °
22.6 °
21 %
3.1kmh
0 %
چهارشنبه
24 °
پنج‌شنبه
28 °
جمعه
29 °
شنبه
28 °
یکشنبه
27 °
صفحه اصلیمطالب تالیفیآزمایشگاه‌های دکتر ردی انقلابی در دسترسی دارو

آزمایشگاه‌های دکتر ردی انقلابی در دسترسی دارو

آزمایشگاه‌های دکتر ردی انقلابی در دسترسی دارو

علیرضا محلاتی(دانشجوی داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران)- دکتر ردی[1] به‌عنوان یک شرکت داروسازی هندی پیشگام، قدم‌هایی مهم در توسعه دسترسی جهانی به داروهای فناورانه برداشته است. این شرکت با سابقه چندین دهه خلق ارزش در نوآوری، برتری و تعهد بی امان به بهبود کیفیت، شهرتی زیاد به‌دست آورده است. این شرکت با چشم‌انداز تسهیل دسترسی به داروهای با کیفیت بالا برای همه تأسیس شده و به یک کانون مهم توسعه در صنعت داروسازی ژنریک تبدیل شده است.

موفقیت دکتر ردی را می‌توان به تمرکز بی‌دریغ آن بر تحقیق و توسعه مستمر نسبت داد که دائماً مرزهای علم پزشکی را جابه‌جا می‌کند. امکانات تولید پیشرفته، پیروی از استانداردهای کیفی دقیق و تیمی از متخصصان متعهد که بسیاری از آن‌ها در کشورهای اروپایی و ایالات متحده تحصیل کرده و به هند بازگشته‌اند، آن‌ها را به‌عنوان یک ارائه‌دهنده قابل اعتماد داروهای ژنریک معروف کرده است.

این شرکت داروسازی در سال 1984 توسط آنجی ردی، فرزند یک کشاورز، برای تولید مواد دارویی و ژنریک در شهر حیدرآباد هند تاسیس شد و اکنون توسط پسرش ساتیش ردی و دامادش اداره می‌شود و یک شرکت چندملیتی به‌حساب می‌آید.

دکتر ردی با ردپای جهانی در بیش از 100 کشور، خود را به‌عنوان یک شریک قابل اعتماد برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی تثبیت کرده است و همواره از در دسترس بودن داروهای مقرون به صرفه با بالاترین کیفیت اطمینان حاصل می‌کند. تعهد آن‌ها به دسترسی و مقرون به صرفه بودن اثری مثبت بر زندگی میلیون‌ها بیمار گذاشته است.

دکتر ردی با تعالی بی‌وقفه و رویکرد مشتری‌محور، به‌شکل‌دهی آینده مراقبت‌های سلامت، ارائه راه‌حل‌های نوآورانه و بهبود کیفیت زندگی بیماران در سطح جهانی ادامه می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم به دلایل موفقیت و عملکرد سال اخیر این شرکت دارویی بپردازیم و همچنین چند مورد از اهداف بلندمدت شرکت را بازگو کنیم. این شرکت بر اساس ارزش بازار پس از سیپلا و سان‌فارما، سومین شرکت بزرگ در هند و در بین ده شرکت برتر ژنریک‌ساز جهان است.

از دلایل موفقیت این کمپانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمرکز قوی بر نوآوری:

دکتر ردی سابقه‌ای طولانی در نوآوری دارد که این موضوع به روزهای اولیه آن شرکت به‌عنوان تامین‌کننده مواد موثره دارویی برمی‌گردد. این شرکت در توسعه داروهای ژنریک پیشگام و در توسعه مولکول‌های جدید نیز فعال بوده است. در سال‌های اخیر، دکتر ردی سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زمینه فرآورده‌های بیولوژیک انجام داده و اکنون یکی از تامین‌کنندگان پیشرو در زمینه بیوسیمیلارها به‌حساب می‌آید. این کمپانی بیش از 25 هزار کارمند در 74 کشور جهان دارد که بیش از سه هزار نفر آن‌ها (بیش از 12 درصد) دانشمندان مشغول در بخش تحقیق و توسعه این شرکت هستند.

دسترسی جهانی و همکاری‌های استراتژیک:

دکتر ردی در بازارهای نوظهور حضوری پررنگ دارد، جایی که ارائه‌دهنده عمده داروهای ژنریک مقرون به صرفه است. این شرکت همچنین در بازارهای توسعه یافته حضوری فزاینده دارد، جایی که در حال گسترش محصولات برند-ژنریک و سایر محصولات با حاشیه سود نسبتا بالا است. این شرکت اکنون به بیش از 650 میلیون بیمار دسترسی دارویی ارائه می‌دهد که براساس اهداف راهبردی‌اش، قصد دارد تا سال 2030 این آمار را به 1.5 میلیارد نفر برساند.

دکتر ردی در 26 کشور جهان امکانات فیزیکی تولید، تحقیق و توسعه یا توزیع دایر کرده است. یکی از مراکز تولیدی این شرکت برای مثال در برزیل، بزرگترین مرکز تولید دارو در آمریکای لاتین است. این شرکت همچنین دارای شبکه ای از 100 دفتر تجاری فعال در بیش از 50 کشور جهان است. دکتر ردی در حال حاضر در حال همکاری با شرکت Coya Therapeutics در ایالات متحده است تا آزمایشات داروی نوآورانه زیرجلدی برای بیماری ALS را توسعه داده و مجوزهای لازم را برای انجام فازهای بالینی این دارو رو اخذ کند.

شهرت برند قوی:

دکتر ردی یک شرکت معتبر با شهرت برند قوی است. این شرکت به دلیل تعهد خود به نوآوری، کیفیت و مراقبت از بیمار شناخته شده است و همواره این شرکت را نمادی از تحقیق و توسعه اصولی در بین شرکت‌های ژنریک‌ساز دنیا می‌شناسند. دکتر ردی اولین شرکت هندی است که در سال 2023 توانسته به جمع 10 درصد برتر از 2500 شرکت بزرگ در شاخص جهانی S&P بر اساس معیارهای بلندمدت اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی[2] برسد.

قیمت‌گذاری رقابتی:

دکتر ردی یک تولیدکننده داروهای ژنریک ارزان قیمت است که به دلیل تعدادی از عوامل از جمله زنجیره تامین قوی، فرآیندهای تولید کارآمد و هزینه‌های پایین نیروی کار توانسته با یک رویکرد کاملا رقابتی ضمن حفظ کیفیت بازار دارویی بسیاری از کشورهای جهان را به تملک خود در بیاورد.

عملکرد شرکت:

اطلاعات عملکردی شرکت در سال 2023، رشدی چشم‌افسا را نشان می‌دهند. درآمد شرکت 2.96 میلیارد دلار بوده که 15 درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است. سود ناخالص شرکت با 1.67 میلیارد دلار، رشد 22 درصدی و سود خالص آن540 میلیون دلار با رشد 91 درصدی مواجه بوده است.

حال به بررسی عملکرد کمپانی در بازارهای مختلف و مناطق جغرافیایی متفاوت می‌پردازیم.

فروش ژنریک در بازار آمریکای شمالی:

فروش در آمریکای شمالی 1.2 میلیارد دلار بوده است (بیش از 40 درصد کل فروش شرکت). بازار فروش این شرکت در ایالات متحده با اختلاف بزرگ‌ترین سهم در بین همه کشورهای جهان را داشته که حتی بیش از دو برابر فروش شرکت در بازار هند به‌حساب می‌آید.

در سال اخیر، با اینکه بعضی از محصولات شرکت به دلیل افزایش رقابت با کاهش قیمت مواجه شده لیکن فروش بالای داروهای خوراکی Lenalidomide (کپسول ضد سرطان myeloma)، Sorafenib (قرص ضد سرطان کبد) و داروی تزریقی Pemetrexed باعث رشد چشم‌افسای فروش شرکت در آمریکای شمالی شده است. همچنین افزایش قدرت دلار نسبت به روپیه یکی از دلایل رشد نسبی فروش شرکت در سال اخیر بوده است.

فروش ژنریک در بازار اروپا:

بازار اروپای این شرکت سهمی کم از کل فروش شرکت دارد و فقط 8 درصد فروش ژنریک دکتر ردی را شامل می‌شود. اگرچه این فروش در این بازار در سال 2023، شش درصد رشد داشته است.

فروش ژنریک در سایر بازارها:

رشد فروش در روسیه نسبت به سال گذشته منفی 9 درصد بوده، در کشورهای آسیای میانه 4 درصد افزایش و در باقی کشورها مانند برزیل، چین، آفریقای جنوبی و استرالیا با 5 درصد کاهش فروش مواجه بوده که به دلیل پایان پاندمی و کاهش فروش داروهای مربوط به کووید19 است.

فروش ژنریک در بازار هند:

فروش این شرکت در سال گذشته در بازار هند 17 درصد افزایش داشته است. یکی از محصولاتی که به تازگی توسط دکتر ردی وارد بازار شده و به این افزایش فروش کمک کرده، عرضه داروی ژنریک ساکوبوتریل/ والزارتان نوارتیس در بازار هند بوده است.

بازار خدمات دارویی و مواد اولیه:

فروش در این حوزه به دلیل کاهش مواد مورد استفاده در داروهای کرونا حدود 5 درصد نسبت به سال 2022 افت کرده است.

بررسی اهداف و پیشرفت‌های حوزه محیط زیست:

اکنون 42 درصد از انرژی الکتریکی مورد استفاده شرکت از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شده و هدف شرکت این است که تا سال 2030 کل انرژی شرکت از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود. میزان شاخص تعادل دی اکسید کربن [3] در این شرکت 30 درصد بوده و هدف این است که تا سال 2030 به صد درصد برسد.

الگوی مشترک رفتاری سه شرکت سان‌فارما، سیپلا و دکتر ردی:

همان‌طور که در مورد سیپلا و سان فارما هم در شماره‌های قبل گفته شد، بازار آمریکای شمالی برای شرکت‌های برتر هندی بسیار مورد توجه است. در بین تمام شرکت‌های داروسازی هند، دکتر ردی بیش از سایرین در این منطقه فعال بوده به‌طوری‌که بازار ایالات متحده سهمی بسیار چشم‌افسا در فروش و سود شرکت رقم می‌زند (حتی بیشتر از هند).

در سال‌های اخیر شرکت‌های داروسازی هندی، به‌دلیل ظرفیت‌های جمعیتی و نیروی کار ارزان و همچنین رویکرد اقتصاد کلان توسعه‌محور هند، ابتدا با داروهای ژنریک ارزان‌قیمت وارد بازارهای در حال توسعه شده و سپس پس از رسیدن به مرحله‌ی مناسب هم از نظر تکنولوژیک و هم از نظر مالی برای تولید داروهای با پیچیدگی بیشتر، با تولید این داروها وارد بازارهای کشورهای توسعه‌یافته، به‌ویژه آمریکا شده‌اند. در این میان همکاری های استراتژیک با شرکت‌های بزرگ و کوچک آمریکایی، اروپایی و چینی صورت گرفته تا دانش فنی و توان تولید خود را افزایش دهند. صرفا به‌عنوان یک مثال، شرکت دکتر ردی در سال 2009 با 78 میلیون دلار سرمایه‌گذاری، بخش‌هایی از شرکت آمریکایی Dowpharma را به تملک خود در آورده است. نکته جالب دیگر در مورد این سه شرکت برتر هندی، توجه ویژه‌ی آن‌ها به مسائل محیط زیستی و اجتماعی است که هم باعث خوشنامی جهانی آن‌ها شده و هم در خصوص قوانین محیط زیستی سخت‌گیرانه کشورهای توسعه یافته، این شرکت‌ها را مصون کرده و توان رقابت‌شان با کمپانی‌های بزرگ دیگر را افزایش می‌دهد.

 

پانویس:

[1] Dr. Reddy’s Laboratories

[2] Dow Jones Sustainability World Index

[3] Carbon Neutrality: به‌ازای مقداری که این کمپانی CO2 تولید می‌کند، چه مقدارCO2  از اتمسفر با روش‌های مختلفی حذف می‌کند.

/انتهای پیام/

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر