یکشنبه 8 مهر 1403
spot_imgspot_img
Tehran
moderate rain
13.9 ° C
14 °
12.8 °
82 %
2.1kmh
75 %
شنبه
14 °
یکشنبه
18 °
دوشنبه
21 °
سه‌شنبه
25 °
چهارشنبه
29 °
صفحه اصلیبرگزیده سردبیرارزهای دیجیتال حوزه سلامت

ارزهای دیجیتال حوزه سلامت

محمد دانشخواه (فعال در صنعت دارو): سال 1991 توسط دو ریاضی‌دان آمریکایی (استوارت هابر و دبلیواسکات استورنتا) ایده‌ای به جهان معرفی شد که روشی نوین در ثبت و ضبط اطلاعات با امنیت بالا را میسرمی‌نمود.

هابر و اسکات اعلام کردند می‌توان هر نوع اطلاعاتی را در محفظه‌ای به نام بلاک با ثبت زمان مشخص قرار داد و پس از آن با مفهومی دیگر به نام هشینگ تعدادی زیاد بلاک را به‌هم متصل کرد و این یعنی داشتن امکان ذخیره بی‌نهایت دیتا با زمان مشخص و غیر قابل نفوذ، به زبان ساده‌تر ما با مجموعه‌ای از اطلاعات که در هر بلاک ذخیره شده‌اند و به‌صورت زنجیروار به‌هم متصل هستند و دارای امنیت بالا که امکان دستکاری آن‌ها به دلیل رمزنگاری شدن بلاک‌ها عملا غیر ممکن است، روبه‌رو هستیم.

به این ترتیب مفهوم شبکه بلاکچین شکل می‌گیرد، اولین کارکرد این سیستم جدید ارایه ارز دیجیتالی به نام “بیت‌کوین” بود که در سال 2008 توسط شخص یا تیمی به نام ساتوشی ناکاموتو ارائه شد.

بستر امن و غیرقابل دستکاری بلاکچین آن‌را به عنوان یک نوآوری ساختارشکن و اساسا به‌عنوان انقلاب دوم بعد از اینترنت به جهان معرفی کرد. ارائه ارزها و توکن‌های بیشتر بر روی شبکه بلاکچین، گستره‌ی بهره‌گیری این سیستم را در زندگی بشر امروز بیشتر کرده است، ورود شبکه بلاکچین  به حوزه‌های مالی، بیمه، هنر و فهرستی بلند و بالا از حوزه‌ها و زمینه‌ها، مسیری تازه از ذخیره و استفاده از دیتا را فراهم کرده است. در این میان حوزه سلامت هم از این قاعده مستثنا نیست. اینک ارائه ارزها و توکن‌هایی که توسعه‌دهندگان آن‌ها نقشی مهم در حفظ، توسعه و بقای شاخص‌های سلامت را در دنیا ایفا می‌کنند، در حال افزایش است.

توکن‌های سلامت چیستند!؟

توکن‌های سلامت، نوعی دارایی دیجیتال هستند که معمولاً با پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین در بخش مراقبت‌های بهداشتی مرتبط هستند. این توکن‌ها می‌توانند طیفی وسیع از ارزش‌ها و کاربردها را در اکوسیستم مربوطه خود نشان دهند. به‌عنوان مثال، آن‌ها ممکن است برای دسترسی به خدمات خاص، پاداش دادن به کاربران برای رفتارهای سالم، یا تسهیل تراکنش بین طرف‌های مختلف در صنعت مراقبت‌های بهداشتی استفاده شوند. توجه به این نکته مهم است که عملکردها و کاربردهای خاص Health Tokens بسته به طراحی پروژه یا پلتفرمی ویژه که با آن‌ها مرتبط است، می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

توکن‌های سلامت می‌توانند تعدادی از مزایای بالقوه را ارائه دهند. به‌عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند با پاداش دادن به کاربران با توکن‌هایی که دارای ارزش واقعی هستند، رفتارهای سالم را تشویق کنند. این به‌طور بالقوه می‌تواند منجر به بهبود نتایج سلامت برای افراد و جوامع شود. علاوه بر این، توکن‌های سلامت می‌توانند تراکنش‌ها و تعاملات در صنعت مراقبت‌های بهداشتی را تسهیل کنند و به‌طور بالقوه آن را کارآمدتر و شفاف‌تر کنند. برای مثال، می‌توان از آن‌ها برای ساده‌سازی فرآیند پرداخت برای خدمات مراقبت‌های بهداشتی یا برای ردیابی ایمن و شفاف حرکت تجهیزات پزشکی استفاده کرد. علاوه بر این، توکن‌های سلامت می‌توانند راهی برای مشارکت افراد و بهره‌مندی از رشد بخش مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر بلاکچین فراهم کنند.

آینده توکن‌های سلامت تا حدی زیاد به توسعه کلی و پذیرش فناوری بلاکچین در بخش مراقبت‌های بهداشتی بستگی دارد. اگر راه‌حل‌های مبتنی بر بلاکچین به‌طور گسترده در این صنعت مورد استفاده قرار گیرند، احتمالاً استفاده و ارزش توکن‌های سلامت نیز افزایش خواهد یافت. پیشرفت‌های بالقوه آینده می‌تواند شامل سیستم‌های پاداش پیچیده‌تر برای رفتارهای سالم، تراکنش‌های مراقبت‌های بهداشتی کارآمدتر و شفاف‌تر، و افزایش فرصت‌ها برای مشارکت افراد و بهره‌مندی از رشد بخش مراقبت‌های بهداشتی باشد. با این حال، توجه به این نکته نیز مهم است که آینده توکن‌های سلامت تضمین نشده است و عواملی زیاد وجود دارد که می‌تواند بر توسعه و پذیرش آن‌ها اثر بگذارد.

ارزهای MED ، GALEON   ،  FITFI   ،  GRND در واقع پروژه‌هایی است که بر اساس شبکه بلاکچین در حال انجام است.

مجموعه ارزهای موجود دارای ارزش بازار معادل 170 میلیون دلار است که این ارزها نیز در صرافی‌های معتبر خارجی، دارای ارزش بازار مخصوص به‌خود هستند و با قیمت تعیین شده در حال معامله شدن هستند و همه مردم دنیا می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های مورد نظر اقدام به خرید و یا فروش آن‌ها کنند.

بررسی ارز  MediBloc (MED)

این ارز اکنون دارای بالاترین ارزش بازار حوزه سلامت است که معادل 91 میلیون دلار و قیمت آن 0.01 دلار است.

MediBloc (MED) یک پروتکل بلاکچین غیرمتمرکز در کره جنوبی برای صنعت مراقبت‌های بهداشتی است که از طریق آن موسسات پزشکی می‌توانند به‌طور ایمن داده‌ها را انتقال، جمع‌آوری، ذخیره و مدیریت کنند. با MediBloc، پزشکان می‌توانند به اطلاعات بیمار، سابقه پزشکی، داروهای تجویز شده، مسائل بیمه و موارد دیگر دسترسی یابند. MediBloc با اجازه دادن به همه افراد درگیر برای ردیابی و ثبت شرایط پزشکی، قرار ملاقات‌ها، معاینات، درمان‌ها و موارد دیگر، داده‌های پزشکی را در دسترس‌تر می‌کند.

این پلتفرم سه دسته از حساب‌ها را ارائه می‌دهد: برای کاربران عمومی (بیماران)، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی (پزشکان و موسسات پزشکی) و دانشمندان داده، دو دسته آخر نیاز به اثبات اعتبار آن‌ها دارند. این پروژه با هدف بهبود کیفیت خدمات و زیرساخت‌های پزشکی با بهینه‌سازی فرآیندهای ذخیره‌سازی اطلاعات و دادن حق حاکمیت کاربران بر داده‌های خود انجام می شود.

MediBloc، در سال 2017 توسط تیمی از پزشکان واجد شرایط و با همکاری کارآفرینان با تجربه و توسعه‌دهندگان با استعداد راه‌اندازی شد. دکتر آلن ووکیون خو و دکتر یونسول لی از بنیان‌گذاران این شرکت کره جنوبی هستند. آن‌ها متخصصان مراقبت‌های بهداشتی با تجربه و دستاوردهای متعدد در پزشکی و همچنین مهندس نرم‌افزار هم هستند.

آلن ووکیون خو دارای لیسانس علوم از موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره، کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر از دانشگاه کلمبیا (نیویورک) و کارشناسی ارشد دندانپزشکی از دانشگاه کیونگ هی (گروه دندانپزشکی) است. خو یک مهندس نرم‌افزار پیشرو در سامسونگ الکترونیک است که در آن عمیقاً در فرآیند توسعه نرم‌افزار Galaxy S مشارکت داشت.

اهداف اصلی MediBloc شامل ایجاد یک پلتفرم داده سلامت بیمارمحور، توانمندسازی داده‌ها و تشویق کاربران به حفظ سبک زندگی سالم است. هدف این پروژه ایجاد انقلابی در بخش مراقبت‌های بهداشتی با تبدیل شدن به یک پایگاه داده یکپارچه در زمان واقعی بیماران است. پلتفرم غیرمتمرکز بیماران، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و محققان پزشکی را گرد هم می‌آورد. بیمار مالک نهایی داده‌های سلامتی، سوابق، سابقه درمان و موارد دیگر است.

از دست دادن داده‌ها با پشتیبان‌گیری جلوگیری می‌شود و فقط موسسات پزشکی معتبر و شرکت‌های وابسته به مراقبت‌های بهداشتی قابل اعتماد مجاز به ایجاد تغییرات هستند. علاوه بر این، سیستم بلاکچین سطحی بالاتر از امنیت شبکه را فراهم می‌کند و خطراتی مانند تقلب و هک داده‌ها را به‌حداقل می‌رساند؛ و طبق این پروتکل، درمان ساده، مراقبت‌های پزشکی کارآمد و دقت بیشتر تشخیص‌ها را تضمین می‌کند. این پلتفرم یک سیستم انگیزشی عینی ارائه می‌کند که در آن به همه مشارکت‌کنندگان (صاحبان داده‌ها) در توکن‌های MED پاداش داده می‌شود.

MED یک توکن ابزار بومی پلتفرم MediBloc است. برای پرداخت‌های ذخیره‌سازی، پرداخت‌های بیمه و تراکنش‌ها لازم است. MED همچنین برای پاداش دادن به کاربرانی که در رشد اکوسیستم MediBloc نقش داشته‌اند، استفاده می‌شود.

MediBloc (MED) برای خرید در صرافی‌های رمزنگاری زیر موجود است: Bithumb، Bittrex، Gate.io، Osmosis، Upbit، Korbit.

/انتهای پیام/

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر