یکشنبه 8 تیر 1404
Tehran
clear sky
26 ° C
26 °
26 °
21 %
2.1kmh
0 %
یکشنبه
36 °
دوشنبه
38 °
سه‌شنبه
39 °
چهارشنبه
38 °
پنج‌شنبه
34 °
spot_imgspot_img
خانهبرگزیده سردبیرورود نسل زد به بازار کار

ورود نسل زد به بازار کار

فرصتی نو برای تحول در صنعت پخش/

مرتضی مرادی (معاون توسعه منابع انسانی شرکت پخش شفا آراد): با ورود نسل زد (متولدان اواسط دهه ۱۳۷۰ تا اوایل دهه ۱۳۹۰) به بازار کار، بسیاری از صنایع در حال تجربه تغییراتی بنیادین هستند. صنعت پخش، که همواره متکی به فرآیندهای ساختاریافته و نیروی انسانی پرتحرک و پویا بوده، می‌تواند از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نسل برای بهبود عملکرد و نوسازی بهره‌برداری کند. در این مقاله، ابتدا به ویژگی‌های اصلی نسل زد پرداخته و سپس راهکارهایی برای استفاده مؤثر از توانمندی‌های این نسل در صنعت پخش ارائه می‌شود.

ویژگی‌های نسل زد

  1. دیجیتال‌زاده‌ها
    این نسل از کودکی با اینترنت، موبایل و فناوری‌های دیجیتال بزرگ شده‌اند. آن‌ها در استفاده از ابزارهای نوین، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های کاربردی سرعت بالایی دارند.
  2. سرعت، انعطاف و چند مهارتی
    نسل زد در محیط‌های پویا بهتر عمل می‌کند و تمایل به تجربه کردن کارهای متنوع دارد. آن‌ها معمولاً در چند زمینه به‌طور هم‌زمان توانمند هستند؛ و از مزیت‌های کار به‌صورت هیبریدی یا به‌عنوان فریلنسر (یا دورکاری) استقبال می‌کنند.
  3. اهمیت به معنا و هویت کاری
    برخلاف نسل‌های قبل، نسل زد صرفاً به دنبال درآمد نیستند. آن‌ها خواهان شغلی با معنا، فرصت رشد، و محیطی سالم و بااحترام هستند.
  4. ارتباط‌پذیر اما در چارچوب‌های نو
    ترجیح می‌دهند ارتباطات کاری شفاف، بدون سلسله‌مراتب خشک، و بر پایه بازخورد مداوم را تجربه کنند.
  5. برای زندگی شخصی خود ارزش بالایی قائل هستند

به طوری که به مشاغل اجازه نمی‌دهند زندگی شخصی آن‌ها را محدود کنند. نسل زد برای زندگی کردن کار می‌کند، این نسل برای کار کردن زندگی نمی‌کند!

فرصت‌های حضور نسل زد در صنعت پخش

نوآوری در فرآیندها
می‌توان از تسلط دیجیتالی این نسل برای به‌روزرسانی فرآیندهای پخش، استفاده از نرم‌افزارهای جدید، و تحلیل داده‌ها بهره برد.

تقویت برند کارفرمایی و جذب استعداد
نسل زد توجه زیادی به تصویر بیرونی شرکت دارد. با فراهم کردن محیطی شفاف، فرصت‌های یادگیری و فضای رشد، می‌توان بهترین استعدادهای نسل جدید را جذب کرد.

بهبود ارتباط با مشتری از طریق شبکه‌های اجتماعی
نسل زد در تولید محتوا و درک فضای رسانه‌های اجتماعی بسیار توانا است. آن‌ها می‌توانند به عنوان سفیر برند یا مشاوران ارتباطی نقشی مؤثر در ارتباطات مشتری‌محور ایفا کنند.

افزایش بهره‌وری با ایجاد تیم‌های چابک
با بهره‌گیری از ساختارهای منعطف و بین‌وظیفه‌ای، می‌توان از سرعت و قدرت یادگیری نسل زد برای بهبود عملکرد تیمی و افزایش بهره‌وری استفاده کرد.

راهکارهای پیشنهادی

  1. آموزش مدیران میانی برای درک نسل جدید
    بسیاری از مدیران هنوز با نگاه سنتی به مدیریت ادامه می‌دهند. آموزش آن‌ها برای شناخت ارزش‌ها و سبک کاری نسل زد، از برخوردهای ناکارآمد جلوگیری می‌کند .درواقع تغییر نگاه مدیران به این نسل اجتناب ناپذیر است.
  2. بازطراحی فرآیند جذب و نگه‌داشت نیرو
    فرآیند جذب باید ساده، شفاف و دیجیتالی باشد. همچنین، دادن بازخورد سریع، آموزش‌های مدرن، و مسیر شغلی مشخص، نقشی مهم در پایداری این نسل دارد.
  3. ایجاد فضای باز برای ارائه ایده
    نسل زد دوست دارد شنیده و دیده شود. جلسات ایده‌پردازی، کانال‌های ارتباطی آنلاین و چالش‌های خلاقانه، می‌تواند این نسل را درگیرتر و وفادارتر کند.
  4. ایجاد مسیر رشد سریع و پروژه‌محور
    به‌جای ارتقای آهسته و زمان‌بر، باید پروژه‌هایی کوتاه‌مدت با مسئولیت‌های واقعی به نسل زد بدهید. این کار آن‌ها را درگیر و وفادار نگه می‌دارد.
  5. نیاز به هیجان و چالش

این نسل به دنبال وظایفی هستند که جذاب و چالشی باشد. وظایف محوله به نسل زد اگر همراه با بازی و سرگرمی باشد می‌تواند باعث شود آن‌ها بهترین خروجی را از خود بروز دهند.

  1. تشویق نوآوری

   نسل زد عموماً نسبت به نوآوری و خلاقیت مثبت‌نگر هستند و مدیران می‌توانند این خصوصیت را تشویق کنند. ایجاد محیطی که ایده‌پردازی و ارتقاء را تشویق می‌کند، می‌تواند به بهبود عملکرد این نسل کمک کند.

جمع‌بندی

نسل زد با خود تغییرات اساسی در نگرش، ابزار و ارزش‌های کاری به همراه دارد. با توجه به ورود این نسل به بازار کار، به‌جای مقاومت در برابر این تغییر، باید آن را به‌عنوان فرصتی برای تحول در صنعت پخش دید و پذیرفت. با درک ویژگی‌های این نسل و ایجاد ساختارهایی متناسب با آن‌ها، می‌توان نسلی جدید از نیروی انسانی مؤثر، خلاق و متعهد را وارد عرصه کرد که آینده صنعت پخش را بازتعریف می‌کند.

/انتهای پیام/

مقالات مرتبط

ارسال نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر

محمد رضا نیکخواه بهرامی بر تعرفه خدمات دارویی در سال ۱۴۰۴ اعلام شد
امیر علی بر اختیار یا الزام؟
علیرضا بر اختیار یا الزام؟
ارژنگ نجاتپور ثانی بر سه خبر از داروسازی امین
امیر سعیدی‌فر بر مجله «فن‌سالاران»، شماره ۸