دارو و رسانهها۳/
دکتر حبیبالله افشنگ (داروساز): صنعت داروسازی ایران تا همین چند سال پیش از منظر رسانهای زمینی لمیزرع بود، نه سایتی، نه نشریهای، نه ادبیاتی، هیچ!
ظهور و بروز دو سه پلتفرم رسانهای، این داستان را تا حدی پیش انداخت. اما هنوز تا رسیدن به ایدهآل فاصلهها دارد!
کماکان روحیه محافظهکارانه در این محیط موج میزند و بهرغم پیشرفتهای انکارناپذیر در دل صنعت، بازوی رسانهای آن، آنچنان که باید، رشد نیافته و تقویت نشده است!
برای اینکه یک تنه به قاضی نرویم، در ادامه درباره ۱۰ شرکت داروسازی معتبر جهان و ارتباطشان با رسانهها حرف میزنیم و نمونههایی اعجابانگیز را برمیشماریم.
ما از جریان «آزاد» و مطمئن «خبر» سخن میگوئیم و نه از موسسات تشریفاتی! روی این عبارات هم اگر تاکید میکنیم، دلیل دارد. چون آسیبهای آنرا بارها و بارها بهعینه دیدهایم!
ما از «رسانه» حرف میزنیم، نه از لاپوشانیکنندگان خطاها و فسادها! ما از صدق علمی و صحت اخبار میگوئیم، و نه از کسانی که با بدگویی درصدد تخریب دیگران، و حذف روشناییاند! از تلخیها فعلا میگذریم!
بسیار خب! اکنون ببینیم رابطه شرکتهای داروسازی جهان با رسانهها چطوریاست.
ده شرکت بزرگ داروسازی جهان صفحات و امکاناتی ویژه را برای خبرنگاران و مطبوعات اختصاص دادهاند؛ که در زیر مرورشان میکنیم.
۱. جانسون & جانسون
-مرکز رسانه: جانسون و جانسون دارای یک مرکز رسانهای جامع با بیانیههای مطبوعاتی، بستههای رسانهای و فرم تماس برای سوالات رسانهای است.
-تعامل با رسانههای اجتماعی: آنها بهطور فعال با رسانهها در توییتر از طریق پاسخ به سؤالات و شرکت در گفتوگوهای عمومی در تماس هستند.
۲. نوارتیس
-روابط رسانه: نوارتیس یک تیم اختصاصی روابط رسانهای دارد که به سوالات رسانهها رسیدگی میکند و بیانیههای مطبوعاتی را ارائه میدهد.
-حضور در رسانههای اجتماعی: آنها حضور قوی در رسانههای اجتماعی را در پلتفرمهایی مانند توییتر و فیسبوک حفظ میکنند و اخبار و بهروز رسانیهای محصولات و ابتکارات خود را به اشتراک میگذارند.
۳. فایزر
-مرکز رسانه: مرکز رسانه فایزر شامل بیانیههای مطبوعاتی، کیتهای رسانهای و فرم تماس برای پرسشهای رسانهای است.
-ارتباط با رسانههای اجتماعی: فایزر با پاسخ به پرسشها و شرکت در گفتوگوهای عمومی با رسانهها در توییتر حضوری چشمگیر دارد.
۴. مرک و کو (Merck & Co)
-روابط رسانه: Merck & Co دارای یک تیم اختصاصی روابط رسانهای است که به سوالات رسانهای رسیدگی میکند و بیانیههای مطبوعاتی را ارائه میدهد.
-حضور در رسانههای اجتماعی: آنها حضوری قوی در رسانههای اجتماعی را در پلتفرمهایی مانند توییتر و فیسبوک حفظ کردهاند و اخبار و بهروز رسانیهای محصولات و ابتکارات خود را به اشتراک میگذارند.
۵. آزمایشگاه های ابوت
-مرکز رسانه: آزمایشگاههای ابوت دارای یک مرکز رسانهای جامع با بیانیههای مطبوعاتی، بستههای رسانهای و فرم تماس برای پرسوجو از رسانهها است.
-ارتباط با رسانههای اجتماعی: آنها با پاسخ به پرسشها و شرکت در گفتوگوهای عمومی با رسانهها در توییتر همواره در تماساند.
۶. مراقبت های بهداشتی بایر
-روابط رسانه: Bayer Healthcare یک تیم اختصاصی روابط رسانهای دارد که به سوالات رسانهای رسیدگی میکند و بیانیههای مطبوعاتی را ارائه میدهد.
-حضور در رسانههای اجتماعی: آنها حضوری قوی در رسانههای اجتماعی را در پلتفرمهایی مانند توییتر و فیسبوک حفظ میکنند و اخبار و بهروزرسانیهای محصولات و ابتکارات خود را به اشتراک میگذارند.
۷. بوهرینگر اینگلهایم
-مرکز رسانه: بوهرینگر اینگلهایم یک مرکز رسانهای جامع با بیانیههای مطبوعاتی، بستههای رسانهای و فرم تماس برای سوالات رسانهای دارد.
-تعامل با رسانههای اجتماعی: آنها بهطور فعال با رسانهها در توییتر با برگزاری نظرسنجی و پاسخ به سوالات بیماران درگیر میشوند.
۸. گلاکسو اسمیت کلاین (GSK)
-روابط رسانه: گلاکسو اسمیت کلاین دارای یک تیم اختصاصی روابط رسانهای است که به سوالات رسانهای رسیدگی میکند و بیانیههای مطبوعاتی را ارائه میدهد.
-حضور در رسانههای اجتماعی: آنها حضوری قوی در رسانههای اجتماعی را در پلتفرمهایی مانند توییتر و فیسبوک حفظ میکنند و اخبار و بهروزرسانیهای محصولات و ابتکارات خود را به اشتراک میگذارند.
۹. سانوفی
-مرکز رسانه: سانوفی دارای یک مرکز رسانهای جامع با بیانیههای مطبوعاتی، بستههای رسانهای و فرم تماس برای استعلام رسانهها است.
-ارتباط با رسانههای اجتماعی: آنها با پاسخ به پرسشها و شرکت در گفتوگوهای عمومی با رسانهها در توییتر هم حضور دارند.
۱۰. گروه Roche
-روابط رسانه: گروه Roche دارای یک تیم اختصاصی روابط رسانهای است که به سوالات رسانهها رسیدگی میکند و بیانیههای مطبوعاتی را ارائه میدهد.
-حضور در رسانههای اجتماعی: آنها حضور قوی در رسانههای اجتماعی را در پلتفرمهایی مانند توییتر و فیسبوک حفظ کردهاند و اخبار و بهروزرسانیهای محصولات و ابتکارات خود را به اشتراک میگذارند.
این شرکتهای داروسازی اهمیت تعامل با رسانهها را برای حفظ شفافیت و اعتبار خود ضروری و حتمی میدانند.
آنها از استراتژیهای مختلفی مانند تعامل با رسانههای اجتماعی، محتوای الهامبخش و رویکردهای ساختارمند برای برقراری ارتباط مؤثر با رسانهها و مردم استفاده میکنند؛ و قطعا میتوانند بدل به الگوهایی سازنده و مفید برای رشد و اعتبار صنعت دارویی کشورمان باشند.
/انتهای پیام/