شرکتهای دارویی و ارتباطشان با رسانهها/
دکتر حبیبالله افشنگ (داروساز): شرکتهای داروسازی در ایران تمایل چندانی به ارتباط با رسانهها ندارند و غالبا مرددند!
آنها اغلب ترجیح میدهند کل رویدادها و سادهترین خروجی و عملیات کارخانههایشان را هم خصوصی نگه دارند! که خب، این میتواند مانع شفافیت و پاسخگویی شود.
این بیمیلی به تعامل با رسانهها، منجر به گرفتاریهای نانوشته و عدم درک عمومی از صنعت و فعالیتهای آن نیز شده است.
برای همین است که در چند موضوع مهم، داروسازان عملا در صحنه، «تنها» ماندند!
حالیا که انتشار اطلاعات دقیق در مورد محصولات دارویی و مزایای آنها و در جریان گذاشتن رسانهها، در دنیا اهمیتی بسیار بسیار بالا دارد.
همچنین این حق طبیعی مردم است که اطلاعاتی دقیق و بهموقع در مورد محصولات و خدمات دارویی دریافت کنند و از نظام سلامت و درمان کشورشان خیالشان آسوده باشد.
خوشبختانه چند شرکت بزرگ داروسازی کشور، با به رسمیت شناختن رسانههای معتبر، رویکردی باز و شفافتر را برای برقراری ارتباط مؤثر با مردم و حفظ اعتبارشان اتخاذ کردهاند و اما…
گفتیم صنعت داروسازی ایران در مواقع حساس «تنها» ماندهاست، مصداق عینی آنرا در اینسالها در همین موضوع پلتفرمها و اجرای طرح دارویار میتوان دید.
جایی که بهقول معروف جایش بود تا رسانهها دخالت کنند و به کمک بیایند، تا حدی سهلانگارانه و درست مانند خود داروسازان با فاصله و خونسردی برخورد کردند! و بعد هم موقعی به میدان آمدند که کار از کار گذشته بود! بهقول معروف؛ چیزی که عوض داره، گله نداره!
سردبیر ما تعریف میکند که در مقوله طرح دارویار و بودجه تخصیصیافته و اجرایی شدن پرداختها، این مطالب بهموقع چند رسانه ارزشمند تخصصی دارو بود، که به کمک مدیران کلان صنعت آمد، و در زمان بحرانی کمبود سرم و آنتیبیوتیکها هم، مسئولان فرصتهایی بازتر به بخش سلامت دادند و حرف رسانهها در ایشان کارگر افتاد و گرهها در مجلس و سازمان برنامهوبودجه و بانک مرکزی باز شد، به قول سردبیر؛ درست سربزنگاه.
صنعت ما، باید بزنگاههای دارویی را با بزنگاههای رسانهای همساز کند، اگر میخواهد که بهعنوان یک صنعت بزرگ به جایگاه واقعی خودش برسد.
/انتهای پیام/