چهارشنبه 29 اسفند 1403
Tehran
clear sky
19.8 ° C
20 °
19.8 °
14 %
2.1kmh
0 %
دوشنبه
21 °
سه‌شنبه
22 °
چهارشنبه
23 °
پنج‌شنبه
22 °
جمعه
20 °
spot_imgspot_img
خانهبرگزیده سردبیراستراتژی ما کیفیت ماست

استراتژی ما کیفیت ماست

گپ‌وگفت با دکتر محمدطه دهقان، (مدیرعامل شرکت شفیع دارو آریا)/

اشاره: موفقیت‌های بزرگ به‌طور معمول حاصل پشتکار، همدلی، علاقه به علم و تخصص و همچنین بهره‌گیری از تجربیات استادان برجسته است. ای‌بسا که داستان شرکت شفیع دارو آریا نیز مقرون به همین حقیقت باشد. محمدطه دهقان، دکتر داروساز جوانسال فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی یزد و دانش‌آموخته‌ی MBA دارویی از دانشگاه تهران، خودش از بانیان‌ تاسیس این شرکت است؛ و هسته‌ی علمی و اجرایی شفیع دارو را با همراهی دو تن از هم‌دوره‌ای‌های خود (دکتر حسین دهقان و دکتر قائم دشتی) بنیاد نهاده؛ و حالا آن‌ها برای این‌که یکی از تولیدکنندگان برجسته داروهای تخصصی کانتراست مدیا هستند، به خود می‌بالند.
در این گپ‌وگفت ما سوال‌ها را حذف کرده و فقط پاسخ‌ها را می‌خوانید.

***

محمدطه دهقان: من و همکارانم، پس از چندین سال فعالیت علمی و کسب تجربیات عملی در صنعت داروسازی، تصمیم گرفتیم تا با انتقال دانش و تجربه خود به قلب صنعت داروسازی ایران، در تهران شرکتی دانش‌بنیان را تأسیس کنیم؛ و بدین ترتیب شرکت شفیع دارو متولد و تاسیس شد و فکر هم می‌کنم به‌عنوان کسانی که روی پای خودمان ایستادیم و الان به‌عنوان تنها تولیدکننده ماده مؤثره داروی حاجب در کشور شناخته می‌شویم، درست عمل کرده‌ایم.
ما الان محصولاتی مانند داروی حاجب “گادوترات مگلومین” را با کیفیت رقابتی با برندهای خارجی به بازار عرضه می‌کنیم.

***

ما سه نفر بودیم، یعنی همین تیم بنیان‌گذار شفیع دارو، که در دوران تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی یزد با *
هم آشنا، و سپس دوست و رفیق شدیم و به اصطلاح، مشخص شد که چقدر هم‌فاز و هم‌فکر هستیم و می‌توانیم در کنار هم به تحقیق و جست‌وجو و فعالیت‌های علمی حوزه داروسازی بپردازیم و اساسا با هم و در کنار هم باشیم و اهداف‌مان را با هم پیش ببریم و…

***

ذوق دانشجویی داشتیم و اهداف بلند، دل‌مان لک می‌زد برای برای چالش‌ها و فرصت‌های موجود در صنعت داروسازی. راستش! علاقه‌مان به علم داروسازی و اثرات آن بر زندگی مردم فصل مشترک‌مان بود و همین موجب شد که بیش‌تر به هم نزدیک‌ شویم؛ و وقتی که فارغ‌التحصیل شدیم، متوجه شدیم که در صنعت داروسازی ایران هنوز خلأهایی وجود دارد که می‌توانیم با تخصص و تلاش خود آن‌ها را پر کنیم. دست به دست هم دادیم و…

***

خب ما با هدف ساخت محصول با کیفیت و تأمین نیازهای دارویی کشور، یک‌دله شدیم و تصمیم گرفتیم که از یزد به تهران نقل مکان کنیم و با بهره‌گیری از تجربیات استادن بزرگ صنعت و جذب سرمایه‌های خصوصی، شفیع دارو را تأسیس کنیم. هدف اصلی هم روشن بود؛ تولید داروهایی با کیفیت بالا و استاندارد جهانی، که بتواند وابستگی به واردات را کاهش دهد و…

***

از آن زمان تاکنون، توانسته‌ایم برای اولین بار و به‌عنوان تنها شرکت دارویی داخلی، ماده مؤثره داروی حاجب را تولید کنیم؛ که همین الان، شفیع دارو را به‌عنوان یگانه تولیدکننده ماده مؤثره داروی حاجب در کشور می‌شناسند.

***

این دستاورد برای ما بسیار ارزشمند بود. مشخص می‌کرد که همان رویاهای دوران دانشجویی تا چه حد می‌تواند مفید و کارآ باشد و راهگشای همه محدودیت‌ها.
خب! امروز ما توانسته‌ایم شکاف‌های موجود در صنعت داروسازی کشور را (ولو با یک محصول مهم) پر کنیم و از وابستگی به واردات این محصول استراتژیک رهایی یابیم.
این حسی بسیار قدرتمند و خوب است و حاصل سال‌ها تحقیق و توسعه، همکاری با محققان و متخصصان داخلی و استفاده از تجهیزات پیشرفته.

***

ببینید! آن‌جایی‌که ما موفق شدیم تا استانداردهای جهانی را رعایت کرده و کیفیت محصول خود را به سطح رقابت با برندهای خارجی بکشانیم، و خودمان را باور کنیم، بر اساس آن تاریخ و عقبه‌ی پر بار علمی که در حوزه دارو داریم، خیلی غرورآفرین است. موضوع حتی فقط محصول ما نیست، موضوع دستادورد و محصول ایرانی است با کیفیاتی که می‌توان به آن رسید، و نگران هیچ چیز نبود.

***

به جهت عمیق بودن دانش فنی تولید محصول و سنتز آن از مراحل ابتدایی که موفق بودیم. اما از نظر قیمتی هم کم نیاوردیم و این محصول کاملا قابل رقابت با نمونه‌های خارجی‌اش است. در هر حال دستاورد و توانمندی در صنعت دارو یک چیز است، و تعیین قیمت در تناسب با ارائه و عرضه و مقبولیت آن چیزی دیگر و البته موضوعی مهم‌تر.

***

ما مدعی هستیم که داروی حاجب “گادوترات مگلومین”، محصولی با کیفیت جهانی است. تیم تحقیق و توسعه ما به‌طور مداوم بر روی بهینه‌سازی فرآیند تولید و کنترل کیفیت در هر مرحله تمرکز لازم را داشت. همچنین با رعایت استانداردهای GMP و استفاده از تجهیزات مدرن، و در مقایسه با برندهای خارجی توانستیم نه‌تنها از نظر کیفیت کارمان را رقابتی ‌کنیم، بلکه قیمت‌اش را هم مناسب‌تر کردیم. زیرا برای ما مهم بود که دسترسی راحت‌تر و محصولی مقرون‌به‌صرفه‌تر برای بیماران ایرانی فراهم شود.

***

خب! چالش‌ هم کم نداشتیم! هر کار نویی چالش‌های خاص و متعدد خودش را دارد. اول از همه، این‌که ابتدای امر، کسی شما را باور نمی‌کند، و بنا به نوعی اخلاق ایرانی، به‌جای این‌که شما را به جلو هل بدهند، مدام موانع را یادآوری می‌کنند! و در یک کلام حقنه می‌کنند که نمی‌شود!
مع‌الوصف، ما گوش به حرف‌های ناکارآمد ندادیم و راه خودمان را رفتیم و به آن نقطه ممکن، ولی دور خیره شدیم.

***

مثلا یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در درون مسیر، موانع قانونی و مقررات دولتی، از جمله دریافت تاییدیه‌های نظارتی و فرآیندهای ثبت‌ محصول است. راستش! اصلا دوست ندارم و نمی‌خواهم آن‌را مانع بنامم، به هر حال نهادهای مرتبط، باید از طریق راستی‌آزمایی و ایجاد سوال و آزمایش، به اصالت محصول برسند و گواهی‌های لازم را صادر کنند. این یک شکل طبیعی و مورد پذیرش است. اما گاهی چالش‌هایی پیش می‌آید که دخلی به مراتب قانونی ندارد و فقط به کسی ربط پیدا می‌کند که سخت‌گیری‌هایی بیش‌تر از حد معمول دارد. اما ما مجموعا راضی هستیم.

***

امروزه یکی از مشکلات اساسی صنعت و ما، وصول مطالبات شرکت است که با سختی و چالش مواجه شده. طبعا آدم فکر می‌کند که اگر دولت حمایت کند و حداقل این‌که پرداخت بدهی‌های بخش دولتی زودتر انجام پذیرد، رشد و پیشرفت صنعت داروسازی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. پس باید درخواست کنیم که دوره وصول مطالبات را کاهش دهند و چاره‌اندیشی فوری در دولت صورت بپذیرد.

***

ما با خوشبینی و امید بسیار به سال 1404 نگاه می‌کنیم و چشم‌انداز ما برای محصولات جدید، به‌ویژه داروهای حاجب CT، بسیار روشن است. ما معتقدیم که با تولید این محصولات در داخل کشور، به بیمارانی که نیاز به این داروها دارند، دسترسی راحت‌تر با هزینه‌های کمتری ارائه خواهیم داد.
برای تولید این محصولات، ما باز هم با استانداردهای جهانی کار خواهیم کرد؛ و بسیار امیدواریم با کیفیت رقابتی خود، بازار داخلی و حتی بازارهای منطقه‌ای را به دست آوریم. همچنین در نظر داریم که با تحقیق و توسعه مستمر، به تولید داروهای دیگر در دسته‌های مختلف دارویی بپردازیم تا سهمی بیشتر از نیازهای دارویی کشور را تأمین کنیم.

***

یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که در شفیع دارو انجام داده‌ایم، تقویت همکاری‌مان با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است. این همکاری‌ها باعث شده تا از دانش روز دنیا بهره‌مند شویم و با استفاده از فناوری‌های نوین، تلاش کرده‌ایم تولیدات‌مان با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت در دسترس بیماران قرار گیرد. همچنین توجه‌ای ویژه‌ به آموزش نیروی انسانی متخصص داریم، و یک امید بزرگ؛ گسترش صادرات و معرفی محصولات به بازارهای خارجی.

***

استراتژی ما کیفیت ماست. در عین حال با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نیاز بیماران، به سمت نگه‌داری قیمت هم رفته‌ایم ‌و می‌دانیم که این یکی خیلی باید متناسب باشد. فقط سود را نگاه نمی‌کنیم، ما منفعت عمومی مردم را هم در نظر می‌گیریم و خوشحالیم که می‌توان ولو به اندازه یک سر سوزن دستگیر بیماران بود.
با تولید داخلی مواد اولیه و کاهش وابستگی به واردات، هزینه‌های تولید را به حداقل ممکن رسانده‌ایم و این واقعا جای خوشحالی دارد. کاش که بیماران ایرانی همیشه به راحتی و با هزینه کمتر به داروهای باکیفیت دسترسی پیدا کنند، و برکت کار داروسازان هم افزایش پیدا کند.

***

همه مردم و شرکت‌ها اهداف بلندمدت دارند. ما به‌سوی تبدیل شدن به یکی از پیشروترین تولیدکنندگان داروهای تشخیصی و کنتراست مدیا در منطقه و حتی جهان رفته‌ایم. سخت است!؟ دور است!؟ اما نه، شدنی است؛ و ما می‌دانیم که به‌زودی…
الان روی همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی متمرکز شده‌ایم، و در گپ‌وگفت بعدی‌مان نتایج‌اش را عرضه می‌کنیم.

/انتهای پیام/

مقالات مرتبط

ارسال نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر

ارژنگ نجاتپور ثانی بر سه خبر از داروسازی امین
امیر سعیدی‌فر بر مجله «فن‌سالاران»، شماره ۸