دوشنبه 18 فروردین 1404
Tehran
broken clouds
25.4 ° C
26 °
25.4 °
6 %
12.1kmh
75 %
دوشنبه
25 °
سه‌شنبه
25 °
چهارشنبه
27 °
پنج‌شنبه
29 °
جمعه
26 °
spot_imgspot_img
خانهخبر اولGSK؛ داروسازیِ متحول‌کننده و نوآور

GSK؛ داروسازیِ متحول‌کننده و نوآور

گلاکسواسمیت‌کلاین GlaxoSmithKline/

دکتر حبیب‌الله افشنگ: صنعت داروسازی سنگ بنای مراقبت‌های بهداشتی جهانی است و ارزش آن در سال 2023 به 1.6 تریلیون دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود که به‌طور پیوسته رشد کند. در میان شرکت‌ها و غول‌های بزرگ داروسازی خود، GSK به‌عنوان نیرویی متحول‌کننده که نوآوری و دسترسی را برای بهبود نتایج سلامت در سراسر جهان ترکیب می‌کند، برجسته می‌شود.

چرا GSK مهم است!؟
دفتر مرکزی GSK در برنتفورد انگلستان مستقر است، و در بیش از 150 کشور فعالیت می‌کند و تقریباً 70000 کارمند دارد. با شعار ” پیش با هم (Ahead Together)”، GSK بر توسعه واکسن‌ها، داروها و محصولات مراقبت‌های بهداشتی مصرف‌کننده تمرکز دارد. تنها در سال 2024، این شرکت 29.3 میلیارد پوند درآمد گزارش کرد که نشان‌دهنده رشد 28 درصدی نسبت به سال 2021 است.

مشارکت‌ها و نوآوری‌های کلیدی
1. اثربخشی سلامت جهانی: GSK یک میلیارد پوند در طول ده سال متعهد شده است تا تحقیق و توسعه را برای واکسن‌ها و داروهایی که بیماری‌های عفونی را در کشورهای کم درآمد هدف قرار می دهند، تسریع بخشد. هدف این طرح بهبود سلامت 1.3 میلیارد نفر تا سال 2030 است.

2. توسعه دارویی مبتنی بر هوش مصنوعی: GSK از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی کشف دارو و آزمایشات بالینی استفاده می‌کند. بیش از 70 درصد از برنامه‌های تحقیقاتی آن اکنون از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، با برنامه‌هایی برای افزایش 20 درصدی این میزان، کاهش هزینه‌ها و تسریع زمان‌بندی برای درمان‌های جدید.

3. رهبری واکسن: GSK یک تولیدکننده‌ی پیشرو واکسن در سطح جهان است، با مجموعه‌ای از بیماری‌هایی مانند مالاریا، زونا، و ویروس سنسیشیال تنفسی. واکسن ابتکاری مالاریای این شرکت در حال حاضر به میلیون‌ها نفر در آفریقا رسیده است که نقطه عطفی قابل توجه در سلامت جهانی است.

تاثیر اقتصادی و اجتماعی
GSK سهمی قابل توجه در اقتصاد بریتانیا دارد و سالانه حدود یک میلیارد پوند در تحقیق و توسعه در داخل کشور سرمایه‌گذاری می‌کند.
بیش از 80 سایت تولیدی را در سراسر جهان اداره می‌کند و دسترسی گسترده به محصولات خود را تضمین کرده است.
ابتکارات بشردوستانه این شرکت شامل مشارکت‌هایی با هدف تقویت سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در مناطق محروم است.

چشم‌انداز آینده
از آن‌جایی که بخش داروسازی با چالش‌هایی مانند رقابت زیستی مشابه و فشارهای قیمت‌گذاری مواجه است، GSK همچنان انعطاف‌پذیرانه عمل می‌کند. تمرکز آن بر زمینه‌های درمانی با رشد بالا مانند سرطان شناسی و ایمونولوژی، این شرکت را در مسیر موفقیت پایدار قرار می‌دهد. تحلیلگران، رشد درآمد ثابتی را برای GSK تا سال 2027 پیش‌بینی می‌کنند که ناشی از نوآوری و گسترش دسترسی جهانی است.
به‌طور خلاصه، GSK نشان می‌دهد که چگونه یک شرکت داروسازی می‌تواند سودآوری را با هدف متعادل کند. با ترکیب فناوری پیشرفته با تعهد به برابری سلامت جهانی، به شکل‌دهی آینده پزشکی و در عین حال بهبود زندگی در سراسر جهان ادامه می‌دهد.

تولد یک غول دارویی!
برگردیم به آغاز، این‌بار می‌خواستیم خرق عادت کنیم. اما از هرچه بگذری سخن نیکو خوش‌تر است! و شگفتا که به شرکت‌های بزرگ دارویی جهان، عنوان “غول” می‌دهند!
تولد یا سفر GSK در سال 1715 با تأسیس داروخانه کورت‌پلا توسط سیلوانوس بوان در لندن آغاز شد که بعداً به Allen & Hanburys تبدیل شد. یکی دیگر از شرکت‌های قدیمی، باروز ولکام، در سال 1880 تأسیس شد. در طول سال‌ها، این شرکت‌ها به پیشرفت‌های پزشکی کمکی قابل توجه کردند. قابل ذکر است در دهه 1920، تولید انسولین به یک پیشرفت بزرگ تبدیل شد، در عین حال بشریت در دهه 1960 شاهد معرفی درمان‌های ابتکاری آسم هم بود. پس مانند همه غول‌ها، نقاط عطف این یکی هم بسیار است.
در سال 2000، ادغام گلاسکو ولکام و اسمیت‌کلاین بکام یک لحظه مهم را رقم زد و GSK را همان‌طور که امروزه می‌شناسیم، شناختیم. یک تولد و نوزایی به‌وجود آمد از دل تاریخی پهناور به‌وسعت داروسازی.

موفقیت‌ها و چالش‌های اولیه
پس از تشکیل در سال 2000، GSK یک دهه توسعه و نوآوری استراتژیک را آغاز کرد. در این‌جا چند نکته کلیدی وجود دارد:
1. کسب و رشد
GSK در سال 2001 داروسازی بلاک دراگ را به قیمت 1.24 میلیارد دلار خریداری کرد و سبد مراقبت‌های بهداشتی مصرف‌کننده خود را با برندهایی مانند سنسوداین، پولیدنت و پلی‌گریپ افزایش داد.
– GSK آزمایشگاه‌های استیفل را در سال 2009 به مبلغ 3.6 میلیارد دلار خریداری کرد و موقعیت خود را در زمینه پوست تثبیت کرد.

2. ViiV Healthcare
در سال 2009، GSK شرکت ViiV Healthcare را تشکیل داد که یک سرمایه‌گذاری مشترک با فایزر با تمرکز بر تحقیق و درمان HIV بود.

3. چالش‌های نظارتی:
در سال 2012، GSK با یک چالش بزرگ نظارتی روبه‌رو شد، یک پرونده تقلب در مراقبت‌های بهداشتی داشت که از پیچیدگی‌ها و خطرات موجود به‌سلامت بیرون آمد.

نوآوری و رشد: سال 2011 الی2020، دهه پیشرفت‌های GSK
دهه GSK از 2011 تا 2020 با نوآوری قابل توجه و رشد استراتژیک مشخص شد. در این‌جا چند نکته کلیدی را به سمع و نظر عزیزان می‌رسانیم.

پیشرفت در واکسن
واکسن مالاریا: در سال 2014، GSK اولین واکسن مالاریا را برای تایید نظارتی ارائه کرد که نقطه‌ی عطفی در سلامت جهانی محسوب می‌شد. این واکسن که با نام RTS,S شناخته می‌شود، از آن زمان به‌طور مستمر ددر چندین کشور آفریقایی توزیع شده و جان میلیون‌ها کودک را در برابر مالاریا محافظت کرده است.

دستاوردهای استراتژیک
علوم ژنوم انسانی: GSK علوم ژنوم انسانی را در سال 2013 به قیمت 3 میلیارد دلار خریداری کرد و توانایی‌های خود را در بیوداروها، تقویت و پایپ‌لاین لوله خود را در زمینه‌هایی مانند درمان لوپوس تقویت کرد.
GSKدر سال 2019 شرکت تسارو را به قیمت 5.1 میلیارد دلار خریداری کرد و به‌طوری قابل توجه مجموعه سرطان شناسی خود را با درمان‌هایی مانند زجیولا برای سرطان تخمدان افزایش داد.

پیشرفت‌های پزشکی تنفسی
GSK به نوآوری در پزشکی تنفسی ادامه داد و دستگاه‌های استنشاقی پیشرفته‌ای را معرفی کرد که نتایج درمان را برای شرایطی مانند آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه بهبود بخشید. این نوآوری‌ها به میلیون‌ها بیمار کمک کرده است تا شرایط تنفسی خود را به‌طرزی موثرتر مدیریت کنند.

عصر جدید: تحولGSK در بین سال‌های 2021 الی 2025
در ژوئیه 2022، GSK کسب‌وکار مراقبت‌های بهداشتی مصرف‌کننده خود را به هالئون پی‌ال‌سی تبدیل کرد و تغییری قابل توجه را به سمت بیوداروها رقم زد. هالئون، که اکنون یک شرکت مستقل است، دارای مجموعه‌ای از برندهای پیشرو مانند سنسوداین و پانادول است که تقریباً 10 میلیارد پوند فروش سالانه دارد.

تقویت مجموعه واکسن
در سال 2022 داروسازی GSK شرکت افنی‌وکس آکوزیشن را خریداری کرد و قابلیت‌های واکسن خود را با فناوری‌های نوآورانه تقویت کرد و همچنین خریدهای استراتژیک دیگر را انجام داد که در این مقال نمی‌گنجد، این خریدهای استراتژیک نشان‌دهنده تعهد GSK به توسعه واکسن است.

سرمایه‌گذاری در انکولوژی و ایمونولوژی
عملکرد داروی زجولا: که یک درمان سرطان تخمدان است، در اولین سال تحت مدیریت این شرکت، 230 میلیون پوند درآمد داشت. این نشان‌دهنده حضور رو به رشد GSK در انکولوژی و تمرکز آن بر مناطق درمانی با رشد بالا است.
تأثیر جهانی، اعدادی که برای GSK مهم هستند
GSK یک نیروگاه جهانی در صنعت داروسازی است که تأثیری عمیق بر نتایج سلامت در سراسر جهان دارد. در این‌جا چند آمار کلیدی وجود دارد که میزان دسترسی و تعهد آن را برجسته می‌کند.

ارزش بازار
از فوریه 2024، ارزش بازار GSK تقریباً 69 میلیارد پوند بود و آن را در میان شرکت‌های برتر فهرست شده در بورس لندن قرار داد. این ارزش‌گذاری نشان‌دهنده قدرت مالی شرکت و اعتماد سرمایه‌گذار است.

تعهد به بهداشت جهانی
GSK متعهد شده است یک میلیارد پوند در طول ده سال برای مبارزه با بیماری‌ها در مناطق کم درآمد اختصاص دهد. این تعهد بر مشارکت مسئولیت اجتماعی این شرکت به بهبود برابری سلامت و رسیدگی به چالش‌های بهداشتی جهانی تاکید می‌کند..

مواجهه با آینده، چه چیزی در انتظار GSK است؟
همان‌طور که GSK به آینده نگاه می‌کند، بر روی حوزه‌های با رشد بالا مانند انکولوژی، واکسن‌ها و ایمونولوژی تمرکز دارد. در این‌جا چند استراتژی و اهداف کلیدی آورده شده است.

تمرکز بر انکولوژی و ایمونولوژی
GSK توسعه داروهای جدید برای سرطان‌های خون و زنان را با تاکیدی قوی بر ایمونوآنکولوژی در اولویت قرار داده است. این شرکت 11 داروی تحقیقاتی را در پایپ‌لاین انکولوژی خود دارد که با هدف ایجاد تفاوت معنادار برای بیماران مبتلا به سرطان طراحی کرده است.
همچنین با همکاری دانشگاه آکسفورد، GSK برنامه 50 میلیون پوندی GSK-Oxford Cancer Immuno-Prevention را برای کشف و پیشگیری از سرطان از طریق واکسیناسیون، بهره‌گیری از تخصص در علم سیستم ایمنی و زیست‌شناسی سرطان راه‌اندازی کرده است.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی
بیش از 70 درصد از برنامه‌های تحقیق و توسعه (R&D) GSK اکنون از ابزارهای هوش مصنوعی (AI) استفاده می‌کند. این ادغام هوش مصنوعی برای ساده‌سازی کشف دارو و تسریع آزمایشات بالینی، کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی طراحی شده است.

اهداف بهداشت جهانی
هدف GSK بهبود نتایج سلامت برای 1.3 میلیارد نفر تا سال 2030 از طریق نوآوری و افزایش دسترسی به محصولات خود است. این هدف بلندپروازانه بر تعهد این شرکت برای رسیدگی به نابرابری‌های بهداشتی جهانی و اطمینان از اینکه داروها و واکسن‌هایش به افرادی که بیشتر به آن‌ها نیاز دارند می‌رسد، تأکید دارد.

نتیجه‌گیری: میراث علم و هدف
GSK بیش از دو دهه است که سودآوری را با تعهدات بهداشت جهانی متعادل کرده است و موقعیت خود را به عنوان پیشرو در صنعت داروسازی تثبیت کرده است. در این‌جا برخی از جنبه‌های کلیدی میراث آن یاد شده است.

تعادل سودآوری و هدف
GSK به‌طور مداوم تعهد خود را به سلامت جهانی نشان داده است و یک میلیارد پوند در طول ده سال برای مبارزه با بیماری‌های عفونی در کشورهای کم درآمد سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری از توسعه واکسن‌ها و داروهای جدید برای بیماری‌هایی مانند مالاریا، سل و HIV حمایت می‌کند.
به‌رغم تمرکز بر مناطق غیر انتفاعی، GSK عملکرد مالی قوی با ارزش بازار تقریباً 69 میلیارد پوند تا فوریه 2024 دارد.

شکل دادن به آینده پزشکی
GSK با بیش از 30 واکسن و داروی جدید بالقوه در حال توسعه برای بیماری‌های عفونی با بار بالا به نوآوری خود ادامه می‌دهد. این شامل کارهای پیشگامانه بر روی واکسن‌های مالاریا و سل می‌شود.
این شرکت قصد دارد تا سال 2030 بر سلامت بیش از 2.5 میلیارد نفر در سراسر جهان از جمله 1.3 میلیارد نفر در کشورهای با درآمد پایین اثر مثبت بگذارد.
از طریق تعهد خود به علم و سلامت جهانی، GSK همچنان یک نیروی محوری در صنعت داروسازی است که نوآوری را هدایت می کند و نتایج سلامت را در سطح جهانی بهبود می‌بخشد.

/انتهای پیام/

مقالات مرتبط

ارسال نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر

ارژنگ نجاتپور ثانی بر سه خبر از داروسازی امین
امیر سعیدی‌فر بر مجله «فن‌سالاران»، شماره ۸