شنبه 1 دی 1403
spot_imgspot_img
Tehran
broken clouds
5.4 ° C
6 °
5.4 °
56 %
2.1kmh
75 %
شنبه
7 °
یکشنبه
9 °
دوشنبه
10 °
سه‌شنبه
9 °
چهارشنبه
11 °
صفحه اصلیمطالب تالیفیزوایای پنهان پلتفرم‌ها

زوایای پنهان پلتفرم‌ها

هزارتوی مجهولات/

دکتر عباس یوسفی (عضو هئیت مدیره انجمن داروسازان اصفهان): همان‌گونه که می‌دانیم اکنون یکی از مباحث روز در حوزه دارو (علاوه بر کمبودهای دارویی، مسئله تأسیس داروخانه، مطالبات بیمه‌ای و…)، فروش اینترنتی دارو است.

از ابتدای مطرح شدن این ایده تا کنون، از جانب مسئولان وقت هم، مطالبی بعضاً متضاد مطرح شده است!

آن‌ها در ابتدا گفتند:
این روش دارورسانی برای بیماران خاص، صعب‌العلاج و ناتوان است؛ و مثال‌هایی هم که ذکر می‌کردند غالبا مایه‌گذاشتن از جانبازان ارزشمند دفاع مقدس بود. چرا؟

برای ‌این‌که کار به نحو احسن جا بیفتد و توجیه شود! همان ابتدای امر هم به‌عنوان حُسن انجام کار، برای بیمه تکمیلی دی، این قابلیت را فراهم آوردند تا به جانبازان عزیز ارائه خدمت نماید. سلمنا.

اما یادشان رفته بود که عمده داورهای مورد استفاده این افراد، داورهای نیازمند زنجیره سرد و یا نیازمند تدابیر خاص است و نه داروهای معمولی و ساده!

باری دیگر هم فرمودند:
این طرحی‌است برای دارورسانی به تمام آحاد جامعه. (یعنی هر دارویی!؟)

آن ابتدا هم گفته بودند: هدف‌گذاری ما دارو نیست!

بله! گفتیم که آن ابتدا هم گفته بودند:
هدف‌گذاری ما دارو نیست!

یا در برهه‌ای دیگر فرموده بودند:
نهایتا مکمل‌ها و داروهای گیاهی مشمول اجرای این طرح خواهند بود.

و هر بار و هر بار، موضوع را به نحوی دیگر مطرح و بیان کرده و تغییر دادند!

راستش این است که همزمان با ارائه دلایل، هجمه‌ای مستدل علیه استدلال‌های این عزیزان هم اتفاق می‌افتاد و نکته آن بود که عزیزان ما، جوابی منطقی در برابر سوالات نداشتند.

معمولا در ادبیات سیاسی به عمل دوستان ارزشمند ما می‌گویند: فرار رو به جلو!

و این فرارهای رو به جلو، برای رهایی از مسئولیتی بود که ایجاد می‌شد و برای جامعه داروسازی کشور تبعات و اثراتی داشت، طبعا آن‌ها دفاع می‌کردند و یا جوابی را راهی رسانه‌ها؛ و این‌ها هم کوتاه آمده و عقب‌نشینی می‌کردند!

مع‌الوصف! باید گفت:
شیوه‌ی اجرایی عزیزان واقعاً در تمامی جهان، منحصر به‌فرد است! و به‌جای نظرخواهی از اهالی محترم صنعت و بزرگان این عرصه، کار را با مصاحبه کردن و نظر دادن و «سکوت» (آخر چرا!؟) پیش می‌بردند!

یکی از مردان نیک مسئول، جایی فرموده بود: این طرح برای تمام نسخ پزشکان است!

همان فرد اکنون و امروز می‌فرماید:
نه ببخشید! اشتباه شده، فقط برای نسخ الکترونیک است! جل‌الخالق! مگر نسخ الکترونیک قابل تفکیک است؟

پلتفرم‌ها از کجا متوجه می‌شوند که این دارو خاص است یا نه؟ نیازمند شرایط زنجیره‌ی سرد است یا نه؟! و اگر متوجه شد، چگونه این داستان رقم می‌خورد؟

آیا غیر از دسترسی به محتوای نسخه، راهی دیگر هم هست؟ و اگر نشد و ندانست چه!؟

پلتفرم‌ها چگونه می‌توانند شرایط را بررسی کنند؟ خب! اگر هم قرار است همه‌ی این مسائل برعهده داروخانه باشد، که می‌شود همین وضعیت فعلی و موجود و دیگر نیازی به پلتفرم‌های تجارت‌محور و آزارنده نیست.

عزیزان مدعی‌اند:
به سه روش مردم می‌توانند این کار را پیش ببرند. مثلاً به مسئول حمل و نقل اینترنتی بگویند؛ از فلان داروخانه در فلان محدوده، داروی مرا بگیر. مسئلتم! مگر مردم همین الان همین کار را انجام نمی‌دهند؟

اتفاقا الان که بسیار بهتر از آن‌چه که مد نظر عزیزان است، موضوع در حال انجام است!

عزیزان!
مردم در مواقع ضروری، و براساس تشخیص خود، به تاکسی‌های تلفنی‌ آشنای محل‌شان سفارش می‌دهند تا دارویشان را گرفته و تحویل‌شان دهند. شناخت هست، اعتماد هم هست، دفتر مربوطه مسئول هم ایضا.

اما اگر موضوع پلتفرم‌ها، سرچ است! خب! این یعنی دسترسی به اطلاعات مردم و بیماران، و خط قرمز دقیقا همین‌جا است!

اگر خود مردم باید موتور جست‌وجو و سرچ را فعال کنند، این‌هم با تی‌تک به‌راحتی انجام خواهد شد. کمااین‌که همین الان هم در موارد خاص و نادری انجام می‌شود.

اگر موضوع این‌است که مردم از محتوای نسخه، اطلاعاتی که باید، ندارند و پلتفرم‌ها در این زمینه به کمک آنها خواهد آمد، این‌هم باز مؤید حقوق بیمار و حرف و سخن ماست یعنی سرکشی به اطلاعات مردم، بیماران، پزشکان و داروخانه‌ها!

آورده‌اند یکی دیگر از روش‌های دریافت دارو در بستر اینترنت این است که فقط کد ره‌گیری در اختیار پلتفرم‌های اینترنتی تجارت‌محور قرار گرفته و سپس الباقی قصه…!

اما همه اشخاصی که با کد ره‌گیری در ارتباط‌اند، می‌دانند که الان در تمام بیمه‌ها، کد ملی و کد ره‌گیری هیچ کدام به‌تنهایی هیچ کارایی ندارند و اگر هر دو را هم دارید، اطلاعات کامل را هم باید در اختیار داشته و ارائه دهید وگرنه که هیچ!

هشدار!
به‌عینه می‌بینیم که در آینده‌ی بسیار نزدیک، بین همین پلتفرم‌ها و پزشک نوعی تبانی صورت خواهد پذیرفت و بدین ترتیب، تبانی‌های بین پزشک و داروخانه نیز متولی‌محور و الکترونیک‌محور می‌شود!

این خودش یکی از معضلاتی‌است که اینک در ١٠ درصد داروخانه‌ها هم وجود دارد که مایه‌ی تاسف ماست و هم مایه‌ی دردسر برای بیماران و افزایش هزینه‌های غیر لازم برای مردم و مراجعان.

قطعا با این روش پیشنهادی، فشارهای مالی مضاعف بر دوش بیمه‌ها هم گذاشته خواهد شد، زیرا که این تبانی‌ها، بیمه‌ها را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد و… ، و مجهولات این هزارتو را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

/انتهای پیام/

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین