دوشنبه 9 مهر 1403
spot_imgspot_img
Tehran
scattered clouds
14.9 ° C
15 °
12.8 °
58 %
2.1kmh
40 %
دوشنبه
21 °
سه‌شنبه
26 °
چهارشنبه
29 °
پنج‌شنبه
28 °
جمعه
24 °
صفحه اصلینمایشگاهپایتخت و یک شهر نمایشگاهی

پایتخت و یک شهر نمایشگاهی

یادداشت/

حبیب احسنی‌پور: شاید یکی از معضلات و چالش‌های اصلی پایتخت برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ در سطح ملی و بین‌المللی، نبود فضای مناسب با تمامی شرایط لازم باشد.

در نگاه اول، همگان سراغ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران می‌رویم که سالیان زیادی است از نمایشگاه‌های مختلف میزبانی می‌کند.
اما، این مکان به‌رغم امتیازهایی که دارد، متأسفانه در نقطه پُرتردد و شلوغ پایتخت واقع شده‌ است که می‌تواند با ایجاد بار ترافیکی، رفت‌وآمد مخاطبان نمایشگاه را به دردسر بیاندازد. موضوع ترافیک در هنگام برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، همواره محل انتقاد پلیس راهور نیز بوده و بعضا، شورای شهر تهران نیز به برگزاری برخی نمایشگاه‌ها در این مکان انتقاد داشته است.

اما، آنچه مسلم است؛ اینکه در شهر تهران، نمی‌توان یک فضای مناسب با دارا بودن تمامی ویژگی‌های برپایی نمایشگاه‌های بزرگ در ابعاد ملی و بین‌المللی را یافت که هیچ معضلی نداشته باشد.

یکی دیگر از نقاط ضعف نمایشگاه بین‌المللی تهران، تعدد سالن‌ها است که بازدیدها را تا حدودی دشوار می‌سازد و البته، نکته دیگر؛ برگزاری همزمان بعضاً دو یا سه نمایشگاه بزرگ در یک زمان است که همین موضوع هم جای بحث دارد.

در این بین، شاید گزینه قابل تأمل برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و در سطح ملی و بین‌المللی، شهرآفتاب باشد. شهرآفتاب به‌رغم تمامی ویژگی‌ها و امتیازهای یک شهر نمایشگاهی؛ تا سال ۱۴۰۰ مهجور مانده بود!
در حالی که از تمامی امکانات لازم برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ برخوردار است و مهم‌تر از آن، رفت‌وآمد بدون ترافیک است که می‌تواند مهم‌ترین مزیت‌اش باشد.

اما، این شهر نمایشگاهی از سال ۱۴۰۱ میزبان تعدادی از نمایشگاه‌های مختلف بوده و توانسته رضایت مخاطبان را نیز جلب کند. مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب به مساحت ۱۳۸ هکتار به فاصله کمی از فرودگاه بین‌المللی امام قرار دارد. این مکان با دارا بودن فضای مسقف نمایشگاهی شامل سه سالن جمعاً به مساحت ۲۵ هزار مترمربع است؛ بدون ستون با ارتفاع میانگین ۲۴ متر، و عدم محدودیت ترافیکی جهت انتقال تجهیزات و ماشین‌آلات.

سهولت تخلیه و بارگیری در محل نمایشگاه با توجه به امکانات سالن‌ها، دسترسی آسان از طریق بزرگراه‌های خلیج فارس، شهید تندگویان و شهید محلاتی، ایستگاه بزرگ و اختصاصی مترو شهر آفتاب از امتیازات آن است.

همچنین فضای مناسب جهت برگزاری همزمان چندین سمینار و کارگاه‌های آموزشی، پارکینگ‌های متعدد در نمایشگاه با گنجایش ۱۱ هزار خودرو شخصی، وجود سیستم تهویه مدرن و…، این مجموعه قدرتمند نمایشگاهی را بدل به یک شهر نمایشگاهی برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ در سطح ملی و بین‌المللی کرده است.

به نظر می‌رسد، اکنون شهرآفتاب را می‌توان تنها گزینه برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ معرفی کرد.

*خبرنگار حوزه سلامت

/انتهای پیام/

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر