بخش سوم و پایانی/
دکتر سیامک صدقی: در دو شماره قبل به 7 مورد از راهکارهای بهرهبرداری از هوش مصنوعی در فعالیتهای بازاریابی محصولات سلامتمحور پرداختیم:
- گزارشدهی Google Analytics
- بهبود شخصیسازی (Personalization)
- تجزیه و تحلیل دادهها
- پیشبینی روندهای آتی
- خلق ایدههای تولید محتوا
- گوش دادن اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی
- خلق محتوای تصویری
در بخش پایانی به دو راهکار باقیمانده و جمعبندی مباحث میپردازیم.
- چتباتها و دستیاران مجازی
همانطور که قبلاً به مزایای هوش مصنوعی اشاره شد، چتباتها در صنایع دارویی میتوانند قدرتمند عمل کنند. چتباتها توسط فناوری “پردازش زبان طبیعی” (NLP) پشتیبانی میشوند تا بدون نیاز به انسان، کمکهای متناسب را ارائه دهند. بهعنوان مثال آنها میتوانند در 7 روز هفته و 24 ساعته مشاوره پزشکی ارائه دهند، که این موضوع گویی دسترسی به شما را افزایش میدهد و اعتمادی بیشتر را جلب میکند و منجر به افزایش رضایت مخاطبان (یا مشتریان) میشود. اپلیکیشن OneRemission یک چتبات را با هدف کمک به بازماندگان سرطان، مبارزهکنندگان با آن و حامیان برای یادگیری بیشتر در مورد سرطان و مراقبتهای پس از سرطان راهاندازی کرده است، جایی که کاربران در هر زمان میتوانند با یک پزشک متخصص انکولوژی آنلاین گفتوگو کنند.
چتباتها مدتی است که وجود دارند و توسط الگوریتمهای تکنولوژی پردازش زبان طبیعی (NLP) پشتیبانی میشوند تا بدون نیاز به انسان، کمک متناسب و پاسخهای مناسب را ارائه دهند. متن پیشگو هم که توسط فناوری NLP و هوش مصنوعی پشتیبانی میشود، پیشبینی میکند که حرف بعدی کاربر چه خواهد بود. این یک حوزه واقعی است که بازاریابان میتوانند از هوش مصنوعی استفاده کنند تا نه تنها تجربه کاربری (UX) وبسایتهای خود را بهبود دهند، بلکه کارایی و اثربخشی امور روزمره را هم بهبود بخشند.
- اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی به تکنولوژیای اشاره دارد که فرآیندهای بازاریابی را مدیریت میکند تا محصولات را بهطور موثر بازاریابی کند. این فرآیند وظایف زمانبر را سادهتر کرده تا بتوانید در زمانتان صرفهجویی کنید. اتوماسیون بازاریابی میتواند زمانی زیاد را (به جای انجام دستی) صرفهجویی کند و عملیات(ها) را بهینهسازی کند که در وبلاگ Orientation Marketing بهطور گسترده مورد بحث قرار گرفته است.
هوش مصنوعی میتواند مقادیری زیاد از دادههای مشتری را که معمولاً با ابزارهای اتوماسیون بازاریابی و یا CRM مرتبط هستند، تجزیه و تحلیل کند و مخاطبان را بر اساس معیارهایی مختلف مانند جمعیتشناسی، رفتارها، ترجیحات و تاریخچه خرید، تقسیمبندی کند. این تقسیمبندی به بازاریابان امکان میدهد پیامها و پیشنهادهای خود را به گروههای خاص مشتریان بهطور موثرتر، اغلب از طریقEmail Marketing سفارش کنند. همچنین میتواند بهترین زمان، تعدد دفعات، خطوط موضوعی و محتوا را برای هر گیرنده تعیین کند، که باعث افزایش نرخ باز کردن، نرخ کلیک و تبدیل میشود و واقعاً در این حوزههای بازاریابی دیجیتال، عالی عمل میکند. اگر از اتوماسیون بازاریابی استفاده میکنید، حالا زمان آن است که هوش مصنوعی را بهکار بگیرید تا وظایف را بهصورت خودکار انجام دهد.
حمایت از بازاریابان دارویی (بدون جایگزینی)
هوش مصنوعی در صنعت بازاریابی دارویی اکنون برجسته است و با گذشت زمان در حال رایجتر شدن. درک اینکه چگونه میتوانید آن را در استراتژی بازاریابی خود پیادهسازی کنید تا کارایی را بهبود دهید، رفتار مشتری را پیشبینی کنید و تجربه مشتری را بهبود دهید، بسیار ارزشمند است. با پذیرش و فراگیری الگوریتمهای پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشین، بازاریابان میتوانند به درکی عمیقتر از مخاطبان هدف خود دست یابند و مؤثرتر به آنها دسترسی پیدا کنند.
با این حال، همچنان باید از خطراتی که با هوش مصنوعی همراه است، آگاه باشید و اینکه همه چیز کاملاً دقیق نیست.
فلسفه ما در مورد بازاریابی هوش مصنوعی در قالب فعلی آن، استفاده از آن بهعنوان کمک، نه بهعنوان رهبر؛ برای پژوهش و تحقیق و نه برای اجرا است.
/انتهای پیام/