نگاه به شمایل مهمترین رویداد دارویی جهان/
*علی وحدتی: در دنیای پیچیدهی امروز که رقابت شدیدی در صنعت داروسازی حکمفرماست، نمایشگاههای تخصصی حکم آینهای را دارند که آخرین دستاوردها، فناوریها و فرصتهای همکاری را مقابل چشم فعالان صنعت میگذارند.
نگاهی به تقویم نمایشگاههای بینالمللی حوزه دارو و سلامت نشان میدهد که رویدادهایی نظیر نمایشگاه «دوفات» و «عرب هلث» در امارات متحده عربی و نمایشگاه «آکِما (ACHEMA)» آلمان در بین شرکتهای داروسازی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. این نمایشگاهها با گردآوری دهها هزار متخصص، محیطی مناسب برای توسعه بازارهای هدف، انتقال فناوری، و شناسایی فرصتهای همکاری مشترک در اختیار قرار میدهند.
اما در میان این رویدادها، CPHI جایگاهی منحصر به فرد دارد. این نمایشگاه از سال ۱۹۹۰ بهعنوان بخش جدانشدنی اکوسیستم صنعت داروسازی، تمامی حلقههای زنجیره تأمین دارو را در یک بستر واحد گردآورده و به مطرحترین و باسابقهترین نمایشگاه دارویی در جهان تبدیل شده است. آنچه CPHI را متمایز میسازد، نه فقط وسعت و تنوع غرفهگذاران آن، بلکه تمرکز ویژه بر ارتقای بسترهای همکاری بینالمللی و معرفی روندهای آیندهمحور است.
نمایشگاه CPHI به دو صورت برگزار میشود. از یک سو CPHI Worldwide که نمایشگاه جهانیِ اصلی است و هر سال در یکی از شهرهای مهم اروپا میزبان شرکتهای مطرح صنعت دارو از سراسر جهان است. در کنار آن، نمایشگاههای منطقهای CPHI (مانند CPHI middle east که پاییز سال گذشته در ریاض برگزار شد) در سایر در نقاط راهبردی جهان برگزار میشوند تا امکان ورود بازیگران بومی و منطقهای به بازارهای هدف و تعاملات تخصصی محدودتر اما مؤثر را فراهم آورند.
علاوه بر بخش نمایشگاهی، جوایز سالانه (CPHI Awards) در ۱۲ دسته تخصصی، گزارشهای تحلیلی دبیرخانه CPHI و پلتفرم CPHI online نیز به عنوان ابزارهای هدایت استراتژیک صنعت دارو نقشآفرینی میکنند. جوایز سالانه افزون بر ارزش معنوی و پرستیژ جهانی، سبب شناسایی و معرفی نوآوریهای جریانساز صنعت داروسازی میشوند. گزارشهای تحلیلی سالانه نیز بهعنوان منابع عمیق و قابل اتکا برای شناسایی روندهای بازار، تحلیلهای آماری، ارزیابی فناوریهای جدید و رتبهبندی بازارهای جهانی، منبع بسیار مفیدی برای واحدهای توسعهی کسبوکار شرکتهای ایرانی بهشمار میآیند. پلتفرم CPHI online هم بهعنوان مکملی برای رویدادهای حضوری CPHI، امکان شبکهسازی و تبادل اطلاعات را در تمام طول سال برای کاربران سراسر جهان تسهیل میکند.
در فضای رقابتی منطقه خاورمیانه، حرکت هوشمندانه کشورهای همسایه، به ویژه عربستان سعودی و امارات، قابل توجه است. هر دوی این همسایگان جنوبی ایران سابقه میزبانی رویدادهای CPHI را دارند. همچنین شرکتهای داروسازی عربستان در پاویون اختصاصی خود در CPHI میلان با برند Saudi Made یا به قول خودشان “صنع فی السعودیه” حضور یافتند و با مجموعهای از محصولات بیولوژیک و دارویی بومی، توانمندیهای صنعت سلامت خود را به رخ کشیدند. راهبرد سعودی مبتنی بر هدف قرار دادن جایگاه رهبری بیوتکنولوژی منطقه و طراحی یک رویکرد صادرات محور است که همسو با چشمانداز توسعهای ۲۰۳۰ این کشور پیگیری میشود و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۲ ارزش بازار دارویی عربستان از ۱۱ میلیارد دلار فراتر رود.
امسال، نمایشگاه CPHI چین در روزهای سوم تا پنجم تیرماه ۱۴۰۳ (۲۴-۲۶ ژوئن ۲۰۲۵) در شانگهای برگزار شد. این رویداد بهعنوان بزرگترین نمایشگاه دارویی آسیا در تقویم صنعت داروی کشور جایگاه ویژهای یافت. طبق اعلام فدراسیون اقتصاد سلامت و اتاق بازرگانی تهران، برنامهریزی گستردهای برای حضور مدیران ارشد و صنعتگران حوزه داروسازی ایران در پاویون اختصاصی ایران صورت گرفته بود و بنظر میرسید استقبال خوبی هم از این رویداد صورت بگیرد. با این حال، به دنبال حمله رژیم اسرائیل به ایران و لغو ناگهانی پروازها، این فرصت ارزشمند از دست رفت. بازار داروی چین در دو دهه اخیر رشد ویژهای در همه حوزههای صنعت دارو داشته است. به واسطه تعاملات سیاسی و اقتصادی این کشور با ایران، حضور در این رویداد میتوانست فرصت خوبی برای عرض اندام شرکتهای ایرانی و تعاملات قویتر آنها با زنجیره ارزش دارویی منطقه آسیا-اقیانوسیه باشد.
در انتها اگر بخواهیم مقایسهای بین نمایشگاههای داروسازی در ایران و CPHI داشته باشیم؛ یکی از تفاوتهای اساسی در جامعیت این رویداد نهفته است. در حالی که CPHI تمامی بخشهای زنجیره تأمین دارویی(از مواد اولیه و داروهای بیولوژیک تا تجهیزات و بستهبندی)را به صورت یکپارچه ارائه میکند، نمایشگاههای ملی ما عموماً در قالب رویدادهای جداگانه و پراکنده مانند ایرانفارما، فارمکس و ایرانهلث برگزار میشوند. این چندپارگی موجب کاهش همافزایی، افزایش هزینههای بازاریابی و تضعیف مزیت رقابتی برند ملی ایران در عرصه بینالمللی شده است.
بنظر میرسد در سطح ملی، پیگیری سیاست کلان یکپارچهسازی نمایشگاههای دارویی ایران، به ویژه با ادغام رویدادهای مختلف در قالب یک برند ملی فراگیر، میتواند قدرت چانهزنی بینالمللی و اثربخشی فعالیتهای نمایشگاهی را به شکل معناداری ارتقا دهد. همچنین در سطح بین المللی نیز، ظرفیتی بالقوه ذیل پیمانهای تجاری که ایران هم عضوی از آنها است وجود دارد. با توجه به شرایط ژئوپولتیک فعلی و چالشهای ناشی از تحریم، بنظر میرسد برگزاری یا شرکت در نمایشگاههای سلامت و دارو بین اعضا و کشورهای این پیمانها(مانند بریکس، شانگهای و اکو) میتواند به عنوان یک راهبرد جذاب و قابل اتکا، بازارهای جدید و کمریسکتری را پیش روی شرکتهای ایرانی باز کند. این امر میتواند محرک رشد و توسعه سرمایهگذاری در صنعت داروی ایران شود و همچنین صادرات داروهای ایرانی را تسهیل کند.
/انتهای پیام/