شنبه 7 مهر 1403
spot_imgspot_img
Tehran
moderate rain
13.9 ° C
14 °
12.8 °
82 %
2.1kmh
75 %
شنبه
14 °
یکشنبه
18 °
دوشنبه
21 °
سه‌شنبه
25 °
چهارشنبه
29 °
صفحه اصلیمطالب تالیفیفن‌سالاران صنعت بر باد رفتند!

فن‌سالاران صنعت بر باد رفتند!

یک تیتر، یک ادعا/

 یادداشت سردبیر: روز گذشته ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ و در خروجی بسیاری از خبرگزاری‌ها، یک تیتر بسیار شوکه‌کننده و حیرت‌انگیز از بهمن صبور، نائب‌رئیس انجمن داروسازان تهران نشست که هنوز هم به قوت خودش باقی است!

تیتر این بود: اکثر داروهای داخلی کیفیت ندارند و داروهای تولید داخل با قیمت‌های دستوری و با فارماکوپه پائین تولید می‌شود! جل‌الخالق!

این مصاحبه به عبارت‌هایی دیگر هم مزین شده بود؛ “این دارو‌ها مانند قیمه بدون گوشت است!” و “یک حباب به نام دارو [داریم] که چیزی برای بهبودی در آن جز -تلقین- نیست”.

آقای دکتر صبور را دورادور می‌شناسیم، گاهی شاید کمی تندمزاج باشند، اما نه در این حد! که بکل اصل و اساس نظام دارویی کشور را منهدم کنند و چهار دهه افتخار صنعت دارویی کشور را با چند جمله بر باد دهند و اعتماد به‌دست آمده‌ی این سال‌ها را یک شبه و طوفانی بشویند و ببرند!

ایران ما، در طول این سال‌ها دستخوش هزاران گرفتاری و ابتلا بوده، کسی نیست که نداند که کشور بکل تحریم شده و در زمینه دارو هم تحریم بانکی آنچنان مطرح بوده که عملا راه‌ها را مسدود می‌کرده!

هرچند همه‌ی طرف‌های درگیر در آن (همان شرکت‌های چند ملیتی، دلال‌ها و دیلرها و مافیا کوچولوهای داخلی) همه از این وضعیت بهره‌مند شده‌اند، جز همان داروسازان ارزشمند و زحمتکش و البته مردم صبور ما.

جنایات برخی از شرکت‌های چند ملیتی در دو دهه ما، بر چه کسی پوشیده است!؟

بله! البته متنفعان بی‌وجدان آن، هنوز هم راست راست راه می‌روند و حالش را می‌برند! اما ما نیک دیده‌ایم که این صنعت داروی کشور با خون دل بزرگان و دانشمندان دارویی کشور قد کشیده و از هیچ به همه جا رسیده است.

داروی این فن‌سالاران بوده که نیازهای داخلی کشور را در طول این ۴ دهه، پوشش داده و حتی به همسایگان هم صادر شده و بهبودی‌ها بخشیده است.

ما در آن هلدینگ دارویی، خود به چشم خود دیدیم که برخی از این داروهای ایرانی رجحان دارند بر مشابه‌های خارجی. (حیف که صنعت دارو اساسا چیزی به‌نام رسانه و ترویج را نمی‌شناسد و گاهی فکر می‌کند که آن خارجی، الکی داروی ایرانی را به آزمایشگاه می‌برد و وسیله بازدید از خطوط و… شکل می‌گیرد!)

مگر می‌توان بدون فارماکوپه‌ی استاندارد، دارو‌هایی در داخل تولید کرد و ۴۰ سال، یک کشور را که روی پای خودش نگه داشت!؟ و بعد همین داروها را به ده‌ها کشور دیگر صادر کرد و حتی یک شکایت دریافت نکرد!؟

شما انگار آمار عملکرد برخی از این شرکت‌های دارویی موفق را نمی‌خوانید! مگر می‌توان بدون گردش درست کار، ۴۰ سال دوام آورد و هر ماه خبر دستاورد انتشار داد!؟

بله! در داخل کشور، همیشه ما به تولید داخل در همه زمینه‌ها نقد وارد می‌کنیم (و از جمله به دارو!)، و گاهی فرمان انتقاد به‌دست رقیب و بدخواه هم می‌افتد و نقد، بدل به شلاق می‌شود! اما ما یک تاریخ پشت سرمان داریم که تعارف هم با کسی ندارد.

بله! گاهی آدم‌های رسمی‌مان را جدی‌تر از حدش می‌گیریم و تعارف تکه‌پاره می‌کنیم، اما تاریخ با من و ما و دکتر صبور که تعارف ندارد. آدم‌های رسمی الکی، بجز محو شدن راهی دیگر ندارند، هرچند اندک زمانی وقت‌ عزیز مردمان را بگیرند.

صنعت داروی کشور ۴۰ سال است که به‌رغم همه گرفتاری‌ها روی پای خودش ایستاده و گردش ۲۰۰ همتی آن در سال، خودش گویای وضعیت است.

وجود صدها کارخانه تولیدی مواد اولیه و موثره دارویی و محصول نهایی‌ساز، هزاران داروخانه و تامین صدها بیمارستان و… ، و اشتغال با درجه علمی بالا، آن را چنان سر پا نگه داشته که تمامی رقبای ما در اطراف این آب و خاک، در صدد راه‌اندازی صنعت داروسازی در کشورشان شده‌اند. این‌ها آیا بر کسی پوشیده است!؟

این‌را هم اشاره باید کرد که به اعتقاد راقم این سطور، تسری داستان “خودکفایی” به همه‌ی صنایع را امری ناشدنی می‌دانم و معتقدم نباید در ذیل و سایه یک کلمه مثبت و شیرین، بسیاری از نیازها را معطل هیچ کرد. خودکفایی در همه زمینه‌ها هم درست نیست و هم ناشدنی و گاهی هم مخرب است.

✔️اما، در خبر چند اشکال دیگر هم بود البته!
آقای صبور را رئیس انجمن داروسازان اعلام کرده بودند! ایشان اکنون نائب‌رئیس انجمن داروسازان “تهران” هست نه…!

ایشان فرموده بودند دولت اصلاً تمایلی به بالا بردن قیمت‌ها ندارد! ای دل غافل! طرح دارویار که این‌همه نقد دریافت کرد پس چه بود!؟ جز این‌بود که می‌خواستند به سمت متعادل‌تر کردن قیمت‌ها و ایضا به مسیر حذف قیمت‌گذاری دستوری در دارو بروند و سازمان‌هایی دیگر ترک تکلیف کردند و… نمی‌بینید!؟ این روزها شرکتی نیست که چند بار چند بار اعلامیه گرانی داروهایش را منتشر نکنیم.

و بالاخره این‌که فلان موسسه تشریفاتی، یک کانال داخلی دارد، فلان نمایشگاه یک کانال زده و خبر فوروارد می‌کند، انجمن فلان یک کانال داخلی دارد و…

عزیزان! داشتن کانال و کانالیزه کردن اخبار و تعاریف از خود خوب است، اما فقط برای اعضای داخلی شماست.

شما باید رسانه‌ها را بشناسید و دریابید که گستره آن‌ها وسیع‌تر و بیشتر است. می‌دانید چرا؟ چون هنوز حتی یک جا در رسانه‌ها، تکذیبه فورس‌ماژور و بحق شما را کار نکرده‌اند! هنوز تیترها همان است:
اکثر داروهای داخلی کیفیت ندارند!
و این خیلی بد است.

/انتهای پیام/

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر