یکشنبه 8 مهر 1403
spot_imgspot_img
Tehran
moderate rain
13.9 ° C
14 °
11.8 °
76 %
2.1kmh
75 %
یکشنبه
18 °
دوشنبه
21 °
سه‌شنبه
25 °
چهارشنبه
29 °
پنج‌شنبه
26 °
صفحه اصلیبرگزیده سردبیرفارمکس؛ در مسیر توسعه و کماکان رو به پیشرفت

فارمکس؛ در مسیر توسعه و کماکان رو به پیشرفت

گزارش نشست خبری ششمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس/

روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ چهار تن از اعضای سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی، در یک نشست خبری از ششمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس شرکت کردند و سپس نشستی هم با نمایندگان شرکت‌های دارویی حاضر در این نمایشگاه داشتند.

همچنین مدیر و دبیر اجرایی این نمایشگاه از وضعیت توسعه و تراکم نمایشگاهی اختصاص یافته به شرکت‌های تخصصی این حوزه مطالبی را بیان کردند.

دکتر میثم کریمی، (مدیر نمایشگاه فارمکس) گفت: از این آزمون جدید و اقدام به برپایی حرفه‌ای‌تر نمایشگاه در محیطی که اساسا برای برگزاری نمایشگاه‌ها ساخته و پرداخته شده است، سربلند بیرون آمده‌ایم و در ظرف ۲ ماه مانده به برگزاری، حدود ۲۰ هزار متر فضای مفید نمایشگاه به شرکت‌هایی که به فراخوان ما پاسخ مثبت داده‌اند، اختصاص یافته است؛ و ما امسال از تمامی ظرفیت‌های نمایشگاهی شهرآفتاب بهره خواهیم برد و یکی از بهترین‌ دوره‌های نمایشگاه فارمکس را اجرا خواهیم کرد. تا کنون ۳۸۰ شرکت مراحل ثبت‌نام و تعیین جایگاه غرفه‌هایشان را تکمیل کرده‌اند و هر روز ثبت‌نام و تعیین جا برای شرکت‌ها ادامه دارد.

مهندس فرامرز اختراعی، رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی، نخستین سخنران نشست خبری ششمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس بود. او با صدایی بلند از عنوان «پیوست رسانه‌ای» گلایه کرد و از رسانه‌های حوزه سلامت ‌خواست که زبان گویای حقیقت باشند و از چیزی نهراسند.

او در لفافه از دیلرها و مدافعان شرکت‌های چندملیتی در ایران گلایه کرد و مکررا از رسانه‌ها خواست تا به کمک صنعت بیایند و زبان گویای حقیقت باشند.

او گفت: مدافعان شرکت‌های چندملیتی در ایران به بهانه اخذ یک سهم ده درصدی از بازار دارویی ما، رسما سهمی عمده از آن‌را به تصرف خود در آورده‌اند!

شما به آمار ارز واردات دارو نگاه کنید در دو سال اخیر قریب به ۱.۵ میلیارد دلار ارز بابت واردات دارو اختصاص یافته است! کجای این مبلغ، شامل ۱۰ درصد بازار دارویی کشور می‌شود!؟ شما که رسما بیش از ۵۰ درصد کل ارزش بازار دارویی کشور را به برندهای وارداتی دارو اختصاص داده‌اید!

چرا برای واردات یک قلم دارو، باید ۴۵ میلیون دلار ارز بدهید در حالی که ۱۰ تولیدکننده داخلی دارند آن را تولید می‌کنند!؟

اختراعی در بخشی دیگر از این نشست، با مثال زدن از چندین کشور منطقه، کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی، به بررسی وضعیت صنعت تولید مواد موثره دارویی ‌پرداخت و شرایط را در ایران، نسبتا خوب توصیف کرد و ‌افزود: البته به شرطی که عزیزان بگذارند و این صنعت را دچار شوک نکنند!

ما در حال حاضر قریب به ۷۱ درصد مواد موثره دارویی را در داخل تولید می‌کنیم و از بسیاری کشورها پیش هستیم، و شرایطی غبطه‌برانگیز داریم و بارها دیده‌ایم که آن‌ها از توانمندی دانشمندان و صنعت داروی کشورمان متعجب شده‌‌اند.

من بارها عرض کرده‌ام و باز هم تصریح می‌کنم؛ آقایان مسئول!

ارز چند نرخی مناسب یک فعالیت اقتصادی و بنگاه‌داری نیست.

نرخ ارز باید مشخص و ثابت بماند و واقعا در صنعت داروسازی کشور، شوک‌آور و آسیب‌زا شده است.

اختراعی تصریح کرد: بی‌تعارف ما از عدم شفافیت در قیمت‌گذاری دارو گلایه‌مند هستیم و صراحتاً از سازمان غذاوداروی کشور درخواست می‌کنیم که در این حوزه شفاف‌ عمل کند.

در کشور از تولیدکننده مالیات ارزش‌افزوده می‌گیرند، اما به خارجی که می‌رسد، می‌بخشند!

بر اساس قانون حداکثر، شما حق چنین کاری را ندارید. دارو کالایی حیاتی و مهم است و از منظر دیپلماسی هم اهمیتی بالا دارد، نباید گذاشت این صنعت با قوانین و مقررات دست‌وپاگیر زمین بخورد.

اختراعی زمانی را هم به مبحث کیفیت اختصاص داد و افزود: این تبلیغات منفی را شرکت‌های چندملیتی دارویی راه‌انداخته‌اند و مدام می‌گویند داروی «برند» ما، از داروی «ژنریک» ایرانی برتر و بهتر است! اساسا این موضوع را جا انداخته‌اند! من قاطعانه می‌گویم که در دنیا حتی یک مقاله علمی وجود ندارد که این ادعا را اثبات کند.

داروهای ژنریک بر اساس تمامی آزمایش‌های متقن و انکارناپذیر، از کیفیت لازم برخوردارند و این یک امر اثبات شده است. اگر غیر از این است، الان باید برویم و گریبان آزمایشگاه کنترل کیفیت سازمان غذاودارو را بگیریم!

می‌بینید!؟ شرکت‌های چند ملیتی چاره‌ای ندارند جز این‌که در خصوص کیفیت، ادعاهای مجعول کنند.

اگر در کیفیت داروهای ژنریک ایرانی اشکالی وجود دارد، من می‌پرسم چرا درِ آن شرکت‌های تولیدکننده داروهای بی‌کیفیت را نمی‌بندید!؟

برخی هم همواره از ترکیه به‌عنوان یک کشور موفق دارویی یاد می‌کنند! خب اگر این‌طور است پس تراز منفی ۲۱ هزار میلیاردی آن‌ها چه می‌گوید!؟ یک میلیارد صادرات، 22 میلیارد واردات!

شهریار امیدوار، عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی هم که در نشست خبری ششمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس حضور داشت، گفت: کیست که امروز نداند صنعت مواد موثره دارویی کشور جایگاهی ویژه‌ در زنجیره تولید دارو دارد؟ که این صنعت در اقتصاد کلان کشور هم نقشی برجسته پیدا کرده است.

نقطه‌ی عطف سندیکاها، حلقه واسط بخش خصوصی و حاکمیت است. سندیکاها می‌کوشند مقابل سوداگری صرف بخش خصوصی و سلطه‌گری بخش حاکمیت، گفتمان درست را جاری کنند.

کاش تصمیم‌سازی‌ها در حوزه کلان اقتصادی صنعت بدل به دیالوگ در کشور بشود.

یکی از این شرکت‌ها، استاندارد و فاماکوپه را زیر سوال برده بود! هیچ شرکت داروسازی در جهان، حق و جرات این‌کار را ندارد، اما در ایران، هستند کسانی‌که بدون اثبات علمی و همین‌طوری همه چیز را زیر سوال می‌برند…!

سیدمحمدرضا موسوی، عضو دیگر هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در نشست خبری ششمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس گفت: ما ملزم به تولید مواد دارویی با کیفیت هستیم که قطعا قابل رقابت با محصولات خارجی باشد.

 اصحاب رسانه، صمیمانه صدای صنعت را به گوش مسئولان امر برسانند.

 صنعت ماده اولیه در گذشته مهجور مانده بود و ما برای اثبات حقانیت خود، فرصت‌سازی کردیم و نمایشگاه فارمکس، تماشایی دیدنی از این صنعت به‌دست داد.

یکی از اهداف نمایشگاه فارمکس، شناساندن صنعت ماده اولیه دارویی بود هم به خودمان در ایران و هم به بازارهای هدف در خارج از کشور.

صنعت ماده اولیه باید دیده می‌شد و راهش برگزاری باشکوه همین نمایشگاه فارمکس بود.

صابر نامی، دیگر عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی که با تاخیری نیم ساعته در نشست خبری ششمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس حضور یافته بود، گفت: ما به‌عینه می‌بینیم که عده‌ای تعمداً جایگاه صنعت مواد موثره دارویی را در کشور نادیده می‌گیرند!

ما برای قیمت‌گذاری مواد اولیه دارویی به دفعات با سازمان غذا‌ودارو جلساتی گذاشته‌ایم که به یک فرمول قابل ارائه و منصفانه با تولیدکننده برسیم، اما هنوز…

قیمت‌گذاری قابل رصد است و امکان ندارد که نتوان بر آن نظارتی دقیق نداشت.

بخشی مهم از این بلوغی که در صنعت ما به‌وجود آمده، ماحصل برگزاری همین نمایشگاه فارمکس است.

همچنین دکتر مریم خلیلی، دبیر اجرایی ششمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس هم گفت: خوشحالیم که همه کارها روی یک روال منطقی در حال انجام است و امیدواریم امسال هم نمایشگاهی استاندارد و پر فایده برای صنعت دارویی کشور رقم بخورد.

ما امسال بیش از ۱۰۰ کارگاه آموزشی خواهیم داشت، لیگ دانشجویی راه انداخته‌ایم، «فارمکس اواردز» را در چند حوزه برگزار می‌کنیم، چندین برنامه فوق‌العاده را طراحی کرده‌ایم که اطلاع‌رسانی می‌شود و تا کنون ۷ هزار نفر را در قالب ویزیتوری ثبت‌نام کرده‌ایم که ادامه دارد.

خوشحالیم که شرکت‌های کوچکی که به سختی در دوره قبل ثبت‌نام می‌کردند، آن‌قدر در همین نمایشگاه رشد کرده و بدل به شرکت‌هایی بزرگ شده‌اند که اکنون در مقام اسپانسر همراه ما هستند.

ما از توسعه و رونق زیست‌بوم کسب‌وکار خوشحال می‌شویم و عرض کنم که وزارت صنعت ژاپن هم، فارمکس را در فهرست رسمی و نمایشگاه‌های مهم این حوزه قرار داده است.

/انتهای پیام/

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر