یکشنبه 8 مهر 1403
spot_imgspot_img
Tehran
light rain
17.8 ° C
18 °
17.6 °
42 %
4.1kmh
40 %
یکشنبه
18 °
دوشنبه
21 °
سه‌شنبه
26 °
چهارشنبه
29 °
پنج‌شنبه
27 °
صفحه اصلیروابط عمومیروابط‌عمومی، هشتمين شغل استرس‌زا در یک فهرست بین‌المللی

روابط‌عمومی، هشتمين شغل استرس‌زا در یک فهرست بین‌المللی

نگاهی دیگر/

محمد پناهی*: فهرست سالانه كرير كست (Career Cast) از مشاغل استرس‌زا در سال ۲۰۲۲، نشان می‌دهد که در کنار مشاغلی چون پرسنل نظامی، آتش‌نشانان، خلبانان، افراد پليس، گویندگان، خبرنگاران، مدیران ارشد و رانندگان تاکسی، روابط‌عمومی هم از پراسترس‌ترين مشاغل است.

سه مورد از مشاغل رتبه‌بندی ۲۰۲۲ (گوینده‌ها، خبرنگاران و مدیران روابط‌عمومی) مرتبط با ارتباطات و رسانه‌اند و مدیر روابط‌عمومی ‌با نمره استرس ۴۸.۵۰ در رتبه هشتم پراسترس‌ترین شغل قرار گرفته است.

این شغل تا سال ۲۰۲۴ چشم‌انداز رشدی ۷ درصدی داشته و میانگین حقوق دریافتی سالانه ۱۰۴۱۴۰ دلار را تجربه کرده است.

كريركست (شبكه آنلاين مشاغل در آمريكا)، عواملی چون سفرها، ضرب‌الاجل‌ها، کار در انظار عمومی، رقابت‌پذیری، خطرها، شرايط محيطی، و… را در رتبه‌بندی دخیل کرده است.
مثلا نمره استرس آتش‌نشانان ۷۲.۳۸ و خبرنگار و مدير روابط‌عمومی‌، نمره استرس‌شان ۴۹.۴۸ بوده است.

دکتر حمید نطقی، بنیانگذار روابط‌عمومی نوین در ایران گفته بود: روابط‌عمومی، یک ضرورت است نه کار تشریفاتی لوکس!

جیمز گرونیک نیز، یکی از نظریه‌پردازان مطرح در حوزه روابط‌عمومی گفته: به همان میزان که یک سازمان توان و ابزار لازم برای مطرح کردن مسائل خودش را دارد، به همان میزان باید برای مخاطب و مردم هم چنین امکانات و ظرفیتی را فراهم کرد تا صدای مردم شنیده شود، و اگر هر سازمانی شنونده خوبی باشد، با داشتن بیشترین ارتباط با کارکنان و شنیدن صدای مردم با اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی می‌تواند به ارتقاء و افزایش رضایتمندی از سازمان بیانجامد.

امروز دیگر این روابط‌عمومیِ نوین در فضاهای مجازی است که پرچمدار و پیشگام در مناسبات ارتباطی است و با سرعت به پیش می‌راند و طبعا حالا دیگر نباید روابط‌عمومی‌ها را محدود کرد به انجام امور سنتی.

در دنیایی که دائما در حال تغییر است، به‌روزرسانی‌ها و نوآوری‌ها هم منطبق با تحولات جدید به‌موازات هم پیش می‌روند و اساسا چسبیده به خمیره تغییرات روابط‌عمومی با هر ورزی که می‌خورد، تصویری منطبق با تازه‌ترین تحولات را باید به‌خود بگیرد.

روابط‌عمومی در صورت اجرای اصول و ارکان علمی و اخلاقی برای سازمان و مدیران، نعمتی بزرگ تلقی می‌شود، بنابراین آگاهی در مدیران ارشد سازمان‌ها هم باید به‌نسبت رشد این امور، تقویت و رشد کند. اگر همه کارکنان سازمان با مهارت‌های نوین آشنا باشند، چاره‌ای نیست که راه‌های ارتباطی جدید هم با آن رشد کرده و تصویری به‌روز به‌خود بگیرند.

طبق آخرین مصوبه هیئت وزیران دولت در سال ۱۳۸۶ در خصوص اختصاص بودجه نیم درصدی سازمان‌ها به واحدهای روابط‌عمومی، می‌توان به اهمیت جایگاه روابط‌عمومی‌ها پی برد. حالیاکه این بودجه تاکنون و رسما به هیچ واحدی هم تزریق نشده باشد!

نه فقط در حرف، که در عمل هم باید به عناوینی که به روابط‌عمومی‌ها می‌دهیم، مومن و معتقد باشیم. گفته بودند روابط‌عمومی‌ها، «سفیران شفافیت» هستند. بله هستند و باید به این گفته‌ها مومنانه نگریست.

*عضو انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران

/انتهای پیام/

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر