باز هم از روابطعمومی/
یادداشت: ۱.رسانه و رسانای اصلیتان را بشناسید و با استمرار انتشار خبرها، عادت مراجعه به درگاه خبری مشخص را فراهم آورید.
(که پراکندهکاری هم ثمربخش نیست.)
۲.پنهانکار نباشید و بهتر است در کار خیلی شفاف عمل کنید؛ عدم شفافیت، تصویر شما را بزدلانه و محافظهکار میسازد.
صریح بودن، بهتر از شیرینی و دروغپردازی است.
۳.نظرات و مواضع سازمان را از اتفاقات و وقایع جاریه تفکیک کنید؛ و هرگز یک کُل (شرکت و سازمان) را فدای جز نکنید (خواست رئیس یا مدیرعامل!)
میتوان این مهم را از جانبداری از یک نامزد خاص در همین دوره اخیر ریاستجمهوری در برخی از این شرکتها دید و عبرت گرفت.
۴.اعتبار و وجهه سازمانتان، غالبا از اعتبار افراد و مسوولان آن سازمان، ارجحتر است. افراد میروند و سازمان میماند. نباید گذاشت رقابتهای حزبی و دستهای، و اشتباهات احتمالی مدیرعامل و مسئولان سازمان به ضرر کیان سازمان تمام شود.
(دیدهاید که سازمان بازرسی کل کشور، هلدینگها و شرکتهای عمومی و دولتی را از جانبداری مستقیم منع کرده.)
۵.در خبرها اطلاعات مفید بدهید، آمار و عدد و رقم و نسبت؛ مردم بهتر این چیزها را جذب میکنند؛ آمارهای بهروز، واقعی و مفید را.
۶.مراقب بدخواهان و سخنچینان باشید، آنها مدام چهره شما را خراب میکنند! شما فقط دو سلاح دارید؛ کار و صداقت.
صادقانه به کارتان ادامه دهید، سخنچین خودش افشا میشود. بهویژه آنها که چون به خلوت میروند…
۷.آماده باشید و بهسرعت واکنش نشان دهید. دنیا را اگر آب ببرد، خیلی از روابطعمومیها را هم خواب میبرد! پس آماده باشید.
۸.در شبکههای اجتماعی بچرخید و فرار نکنید و جای پایتان را بسازید و مردم و مخاطبانتان را دریابید. روابطعمومیای که نداند در اطرافش چه خبر است، باید در سازمان شهرونداری استخدام شود! آنجا ده سال ده سال از خواب برمیخیزند و فرقی هم نمیکند که کار کنند یا نکنند! مواجب آنها میرسد!
۹.روابطعمومیِ آدم حسابی باشید، این فرق میکند که شما فرق اطلاعرسانی، فعالیت رسانهای حرفهای و تبلیغات را خوب بدانید یا نه! آدمحسابی که باشید، فرق آنها را هم بهتر خواهید فهمید.
۱۰.یکی از وظایف روابطعمومی، جا گرفتن در بهترین رسانه ممکن است و انتقال خبرها و ارائه اطلاعات دقیق از گردش رسانهای به بالادستی است، سختکوشی کنید و جا بگیرید. کارهاتان را پیش ببرید.
✔️نهاد روابطعمومی در سازمان، به مانند واحدهای بهداشت و ایمنی و آموزش در سازمانها، مستقل است. برای سازمانتان کار کنید، اما مستقل و جنتلمن باشید و بمانید. مخاطبان، واقعا آدم مستقل و راست را دوست دارند.
/انتهای پیام/