دکتر حسین رستگار (رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذاودارو)، در روز جهانی غذا و با بیان اینکه گردش مالی جهانی برند حلال به ۶ هزار میلیارد دلار میرسد، گفت: سهم ایران از این بازار تنها ۲ درصد است که در مقایسه با پتانسیلهای کشور، بسیار ناچیز است. کشورهای پیشرو مانند مالزی و امارات از این فرصت اقتصادی بهخوبی بهره بردهاند.
نبود زیرساختهای کارآمد و فرآیندهای پیچیده صدور گواهینامههای حلال، یکی از موانع توسعه است. بازاریابی ضعیف و عدم معرفی محصولات ایرانی در سطح بینالمللی نیز از دیگر عوامل موثر بر این موضوع میتواند باشد.
ما باید همکاریهای خود را با سایر کشورهای اسلامی گسترش دهیم تا بتوانیم سهمی بیشتر از این بازار را به خود اختصاص دهیم. سیاستگذاریهای مناسب در این زمینه میتواند مسیر توسعه صادرات را هموار کند.
سازمان غذاودارو در تلاش است تا با بهبود نظارتها و تسهیل صدور مجوزهای حلال، شرایطی فراهم کند که محصولات ایرانی در سطح جهانی مطرح شوند. تحقق این هدف نیازمند عزم جدی در تمامی بخشهای دولتی و خصوصی است.
/ایفدانا
/انتهای پیام/