سه‌شنبه 25 شهریور 1404
Tehran
few clouds
28.7 ° C
29 °
28.7 °
23 %
3.1kmh
20 %
سه‌شنبه
29 °
چهارشنبه
29 °
پنج‌شنبه
29 °
جمعه
32 °
شنبه
30 °
spot_imgspot_img
خانهخبر اولتماشایی از صنعت پخش و توزیع دارو در ایران

تماشایی از صنعت پخش و توزیع دارو در ایران

بررسی تغییرات فروش ریالی 3 ماهه (1402 تا 1404)/

مهندس علی عیوض‌زاده: با سپری شدن 3 ماهه نخست سال 1404، مطابق با آمار جمع‌آوری شده از میزان فروش ناخالص شرکت‌های توزیع و پخش دارویی در ایران، گزارش زیر قابل ارائه و بررسی است.

مطابق با این آمار که در نبود آمارنامه دارویی، به‌طور میدانی از شرکت‌های توزیع و پخش جمع‌آوری شده، فروش ناخالص 22 شرکت توزیع و پخش در ایران بیش از 70 هزار میلیارد تومان بوده که این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال 1403 بیش از 54% رشد داشته است.

بر این اساس، شرکت‌های توزیع داروپخش با 12.3% سهم، البرز با 11.4% سهم و آدوراطب با 10.5% سهم، 3 شرکت توزیع و پخش دارویی برتر در 3 ماهه نخست امسال بوده‌اند.

در میان 22 شرکت بررسی شده، تنها شرکت پخش رازی با بیش از 23% ، کاهش فروش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته داشته است و سایر شرکت‌ها در مسیر رشد بوده‌اند.

از شرکت البرز که بگذریم، در میان 21 شرکت باقی مانده، 11 شرکت، درصد رشد آنها بیش‌تر از درصد رشد بازار بوده که منجر به افزایش سهم بازار آن‌ها شده است (این شرکت‌ها با رنگ سبز مشخص شده‌اند) و 10 شرکت را هم داریم، که رشد فروش آن‌ها کمتر از رشد بازار بوده که این شرکت‌ها با کاهش سهم از بازار رودر‌رو بوده‌اند. (این شرکت‌ها نیز با رنگ زرد قابل مشاهده‌اند).

نکته قابل ذکر دیگر در این میان، 6 دسته شرکت ایجاد شده در بازار توزیع دارو به شرح زیر هستند:

  • شرکت‌هایی که بیش از 6 درصد سهم بازار را دارند = 5 شرکت
  • شرکت‌هایی که بین 5 تا 6 درصد سهم بازار را دارند = 3 شرکت
  • شرکت‌هایی که بین 4 تا 5 درصد سهم بازار را دارند = 2 شرکت
  • شرکت‌هایی که بین 3 تا 4 درصد سهم بازار را دارند = 4 شرکت
  • شرکت‌هایی که بین 2 تا 3 درصد سهم بازار را دارند = 2 شرکت
  • شرکت‌هایی که کمتر از 2 درصد سهم بازار را دارند = 6 شرکت

مسائل و مشکلات موجود در صنعت توزیع و پخش دارویی در ایران از قبیل:

  • لزوم نوسازی و به‌سازی ناوگان حمل‌ونقل و هزینه‌های مربوطه
  • مشکلات تامین کالا و تکمیل سبد فروش
  • جذب و نگه‌داری نیروهای با کیفیت
  • مدیریت نقدینگی و تامین هزینه‌های سازمانی و …

شرکت‌های فعال در این صنعت را با چالش‌هایی جدی روبه‌رو نموده است که نتایج آن را در طبقات ایجاد شده در سهم از بازار دارویی، می‌بینیم.

بدین ترتیب موضوع ادغام و یا حذف شرکت‌هایی که کمتر از 2 درصد از بازار دارویی ایران را دارند به‌ویژه شرکت‌هایی که از پشتوانه تامین‌کنندگان هلدینگ برخوردار نیستند، بسیار نزدیک و جدی است.

PDF جدول فروش

مقالات مرتبط

ارسال نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر

دکتر مصدق علی بر اگر مکانیسم ماشه فعال شود
محمد رضا نیکخواه بهرامی بر تعرفه خدمات دارویی در سال ۱۴۰۴ اعلام شد
امیر علی بر اختیار یا الزام؟
علیرضا بر اختیار یا الزام؟
ارژنگ نجاتپور ثانی بر سه خبر از داروسازی امین
امیر سعیدی‌فر بر مجله «فن‌سالاران»، شماره ۸