دوشنبه 9 مهر 1403
spot_imgspot_img
Tehran
light rain
16.7 ° C
17.8 °
16.5 °
55 %
3.1kmh
75 %
دوشنبه
20 °
سه‌شنبه
27 °
چهارشنبه
29 °
پنج‌شنبه
28 °
جمعه
27 °
صفحه اصلیمطالب تالیفیتا دیر نشده، آگاه‌مان کن!

تا دیر نشده، آگاه‌مان کن!

تابوی مسائل جنسی به قیمت سونامی یک بیماری/

دکتر مسعود کیهان: خردادماه سال ۱۳۹۷ بود که دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران (در آن برهه زمانی) در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا هشدار داد که ویروس HPV به شکلی فوق‌العاده‌ در ایران شیوع پیدا کرده است.

محرز در این مصاحبه از ویروس HPV به‌عنوان یکی از علل سرطان‌های دهانه رحم نام برده و با انتقاد شدید از افراد مخالف تزریق واکسن این بیماری تاکید کرده بود:
برخی می‌خواهند با طرح این مساله که این واکسن‌ها بی‌بندوباری را افزایش می‌دهد از واقعیت فرار کنند و باید بگویم این بیماری وجود دارد و واکسن هم دارد؛ پس بهتر است این واکسن استفاده شود تا هزینه انتقال این بیماری را جامعه ندهد. وقتی واکسن موثر بدون عارضه وجود دارد، چرا نباید تزریق شود؟

نقطه ورود من به این بحث مدتی پیش با تقاضای یکی از دوستان برای تهیه یک کپسول مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن شروع شد. نایاب بودن این مکمل مرا بر آن داشت علت را جست‌وجو کنم. نتیجه تحقیقاتی که از اینترنت و متخصصان امر داشتم یک خروجی مهم برایم داشت و آن اینکه چه جامعه بزرگی درگیر یا در خطر این بیماری قرار دارند و چقدر ناآگاهیم!

ویروس پاپیلومای انسانی Human papilloma virus یا HPV رایج‌ترین عفونت منتقله جنسی در انسان است.

مردان و زنانی که فعالیت‌های جنسی بیشتری دارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به ویروس HPV هستند.

انواع مختلفی از ویروس HPV وجود دارد. برخی از آنها ژنوتایپ‌های آن (Low Risk) منجر به زگیل‌‎های تناسلی می‌شوند و برخی دیگر ژنوتایپ‌های آن (High Risk) که اغلب بدون نشانه هستند می‌تواند منجر به بروز انواع ضایعات سرطانی شوند.

در خصوص میزان شیوع این بیماری آماری دقیق در دست نیست و شاید به دلایلی خاص آمار دقیق از مبتلایان به این ویروس منتشر نمی‌شود!

در همین ارتباط دکتر محمدرضا ناظر، متخصص بیماری‌های عفونی گفته است:
آماری دقیق در این‌باره نداریم چون اکثر افراد آن را کتمان می‌کنند. اما می‌توان گفت از کل بیمارانی که به متخصصان عفونی مراجعه می‌کنند، در گذشته ۱۰ درصد دچار بیماری‌های منتقله جنسی بودند و اکنون این عدد به ۵۰ درصد رسیده است!

مهدیار سعیدیان، پزشک در فضای مجازی درباره شیوع بیماری زگیل تناسلی هشدار داده و می‌نویسد:
تقریبا روزی نیست که مراجعه بیمار زگیل تناسلی نداشته باشم.

چند روز قبل نیز مریم شکرانی خبرنگار حوزه اجتماعی با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت:
ویروس HPV در یک دهه اخیر، سونامی سرطان دهانه رحم در ایران به‌راه انداخته است و در برخی بیمارستان‌های تهران روزانه حداقل ۱۰ عمل هیسترکتومی یا تخلیه رحم و تخمدان انجام می‌شود!

وزارت بهداشت ایران با نگاه ظاهراً ایدئولوژیک منکر شیوع این بیماری است و اعلام کرده است در ایران تنها ۸ درصد مبتلا به HPV هستند. قربانیان اصلی HPV زنان هستند.

پژوهشگران تخمین می‌زنند که حداقل ۷۵ درصد زنان و مردان بالغ آلوده ویروس هستند و کشورهای توسعه یافته واکسیانسیون گسترده علیه HPV دارند.

نکته مهم در خصوص این بیماری به‌ویژه ژنوتایپ‌های بسیار پرخطر آن این است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد و تنها راه رهایی از این بیماری با جامعه بزرگ پیشگیری با استفاده از واکسن است.

واکسن‌های HPV انواع متفاوت دارند که یک نوع دو ظرفیتی (bivalent) (محافظت در برابر دو نوع HPV)، یک نوع چهار ظرفیتی (quadrivalent) (محافظت در برابر چهار نوع HPV) و یک نوع نه ظرفیتی (nonavalent) (محافظت در برابر نه نوع HPV) است.

در زنان، تزریق ۳ دوز از واکسن‌های دو ظرفیتی یا چهار ظرفیتی HPV در برابر ایجاد ضایعات پیش‌سرطانی دهانه رحم ناشی از انواع HPV موجود در واکسن، محافظت ایجاد می‌کنند.

در مقابل، مدافعان استفاده از واکسن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری HPV، گروهی هم مخالف واکسیناسیون عمومی این واکسن هستند و آن را باعث قبح زدایی برای روابط جنسی در سنین قبل از ازدواج می‌دانند.

اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته بود که محمداسماعیل اکبری، فوق تخصص جراحی غدد و سرطان و مشاور عالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در همایش بزرگداشت روز ملی جمعیت با انتقاد از ورود واکسن HPV به برنامه واکسیناسیون کشوری گفت:
در بخشنامه وزارت بهداشت اعلام شده که واکسن HPV “ویروس پایپلومای انسانی را که برخی از گونه‌های آن باعث بروز زگیل تناسلی می‌شود”، وارد برنامه واکسیناسیون عمومی کشور کنیم. این مسئله علاوه بر اینکه جنبه اقتصادی دارد، بدان معناست که دختران ۹ تا ۱۱ ساله این واکسن را دریافت کنند و بعد با فرهنگ‌سازی‌ که دشمنان کرده‌اند، خیال نوجوانان راحت باشد که حالا که واکسن را تزریق کرده‌اند می‌توانند رابطه جنسی برقرار کنند…

بعد از اعلام آن نظر بدبینانه، محمدرضا صفری‌نژاد، استاد دانشگاه، جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار که سال‌ها با مبتلایان به HPV سروکار داشته در واکنش به اظهارات عجیب مشاور عالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل درباره واردات واکسن HPV به کشور گفت:
این که گفته شده فرد واکسن می‌زند و با خیال راحت رابطه جنسی دارد، این اصلا مصداق پیدا نمی‌کند و مبنای علمی ندارد. چون بنده در ۱۰ سال گذشته به‌عینه دیده‌ام که تقریبا این ویروس در بسیاری از شهرها به شکل اپیدمی در آمده است.

وزارت بهداشت وظیفه دارد آمارهایی دقیق از میزان ابتلا به بیماری‌ها را تهیه، و براساس آمارها برنامه‌ریزی کند.

همان‌طور که در بالا اشاره شد آماری دقیق از مبتلایان به این بیماری در کشور وجود ندارد؛ اما بر اساس برخی آمارهای منتشر شده، به‌طور قطعی می‌توان گفت که در حال حاضر شایع‌ترین بیماری آمیزشی در کشورمان زگیل تناسلی است.

صحبت در خصوص این بیماری بسیار است که خارج از محدودیت‌های این نوشتار و حوصله خوانندگان خواهد بود.
از راه‌های انتقال گرفته تا انواع ژنوتایپ‌های کم خطر و پرخطر و …

اما نکته مهم آگاه‌سازی مردم است. تاکید دارم آگاه‌سازی بدون توجه به کلیشه‌ها و بعضا تابوهای موجود.

اینکه باید پدر و مادرها از خطرات این بیماری آگاهی کافی داشته و پیش‌بینی‌های لازم را برای فرزندان خود بکنند.

آگاه‌سازی در سطح مدارس و دانشگاه‌ها و تمامی گروه‌های در خطر؛ آگاه‌سازی به‌سان یک بیماری همه‌گیر.

با توجه به شیوع و گسترش بسیار سریع این بیماری در کشور و در شرایطی که هنوز درمان قطعی برای آن تایید نشده است، یک راه بیشتر برای جلوگیری از یک فاجعه باقی نمی‌ماند و آن آگاه‌سازی و واکسیناسیون است. اینکه به‌خاطر قبح ریشه جنسی این بیماری برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی قدمی برنداریم و یا برای عوارض و پیش‌بینی رفتار جنسی خارج از عرف کودکان و نوجوانان، واکسیناسیون را درست ندانیم، راهی است به بی‌راهه.

بهتر است متولیان امر به‌راحتی از کنار این خطر بزرگ گذر نکنند و برای آگاه‌سازی عمومی به‌ویژه از سنین کودکی و همچنین برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون عمومی سریعاً اقدام نمایند تا در آینده نه‌چندان دور نگوییم که چرا زودتر اقدامی عاجل نشد و امروز باید هزینه سنگینی به مردم و نظام سلامت کشور تحمیل شود.
همین امروز هم برای این مهم دیر است.

/انتهای پیام/

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر