شنبه 1 آذر 1404
Tehran
haze
18.7 ° C
19 °
18.7 °
13 %
3.1kmh
0 %
شنبه
19 °
یکشنبه
18 °
دوشنبه
17 °
سه‌شنبه
17 °
چهارشنبه
16 °
spot_imgspot_img

بیاندیش!

یادداشت علیرضا اذانی: فلسفه پزشکی می‌گوید؛ دارو نه‌فقط برای درمان بیماری، که نماد اراده آدمی برای کنترل رنج است. اما اراده وقتی از معنا تهی می‌شود می‌تواند به اعتیاد بدل گردد!

افلاطون، رنج و لذت را دو روی یک حقیقت دانسته:
“هر دو بخشی از توازن روح و بدن هستند. دارو در این چارچوب باید راه‌حلی برای بازگرداندن هماهنگی، نه سرکوب رنج باشد.”

به عصر مدرن آمدیم، همان‌گونه که دکارت با دوگانگی ذهن و بدن، انسان را تا سطح ماشین تنزل داد؛ دارو نیز به ابزار مکانیکی برای سرکوب درد و رنج تبدیل شد، نه فهمیدن معنا.
پس دارو، نه دشمن رنج است؛ نه ناجی مطلق.

گویا فلسفه پزشکی می‌کوشد بین فیزیولوژی و معنا میانجیگری کند تا درمان بتواند به بازسازی معنا نیز بینجامد.

پزشکی آینده اگر بخواهد انسانی بماند باید فلسفه را در قلب خود حفظ کند؛ این‌طوری داروشناسی از علم ماده به هنر معنی بدل خواهد شد. هنری که در آن هر قرص سفید حامل پرسشی‌است:
آیا ما می‌خواهیم درد را درمان کنیم یا از فهم رنج بگریزیم؟

شاید پاسخ در دمی مستتر باشد که قرص را روی زبان‌مان می‌گذاریم و انسان می‌تواند در لحظه‌ای کوتاه به معنای درمان بیندیشد!؟

/انتهای پیام/

مقالات مرتبط

ارسال نظر شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر

دکتر مصدق علی بر اگر مکانیسم ماشه فعال شود
محمد رضا نیکخواه بهرامی بر تعرفه خدمات دارویی در سال ۱۴۰۴ اعلام شد
امیر علی بر اختیار یا الزام؟
علیرضا بر اختیار یا الزام؟
ارژنگ نجاتپور ثانی بر سه خبر از داروسازی امین
امیر سعیدی‌فر بر مجله «فن‌سالاران»، شماره 8