گپوگفتی با سهراب کارگر، رئیس انجمن ملی صنعت پخش ایران/
مقدمه: متولیان صنعت پخش میگویند جایگاه این صنعت در اقتصاد ایران شناختهشده نیست. ظاهرا در عارضهیابی چرایی این موضوع رد پای دو بخش هویدا میشود. بخشی از این عارضه مربوط به سیاستگذاریهای اتخاذ شده از سوی دولت است. فعالان این بازار از «سیاستهای دستوری» و میزان «حاشیه سود» گلایه دارند. در این بین نباید فراموش شود همهگیری کرونا در کنار بسیاری از موارد دیگر، تغییراتی اساسی در نحوه خرید مشتریان ایجاد کرد و همچنین موجب تغییر در نحوه توزیع محصولات و نزدیک شدن به تکامل صنعتی شد.
نتیجه اینکه تغییر در کسبوکارهای توزیع در جهان از شیوه مدیریت «سنتی» به «دیجیتال» چرخید و اکنون فعالان جهانی این عرصه در حال استفاده گسترده از فرآیندهای فروش دیجیتالی و هوشمند هستند.
حال این سوال مطرح است که ایران در حوزه «توزیع صنعتی» چه جایگاهی دارد و چگونه میتواند در روزهای آینده حرکتی رو به را جلو تجربه کند و برای «توزیع صنعتی» در آینده آماده باشد؟
در دنیا، صنعت توزیع، صنعتی در نوآوریهای تکنولوژیک و تلاش برای برآورده کردن خواستههای مشتری و در حال رشد است. نیاز به متخصصان نوآور هم در صنعت بهشدت حس میشود، آنهایی که بتوانند تفکر مدیریت سازمان را به سمت شیوههای نوین و دیجیتالی حرکت دهند.
اکنون در ساختارهای جدید صنعت توزیع، روندهایی وجود دارد که باید هنگام ورود به صنعت از آنها آگاه بود. دانستن اینکه توزیع صنعتی چگونه در طول زمان تغییر خواهد کرد، میتواند شما را در آیندهای نهچندان دور به دارایی ارزشمندی برای کارفرمایتان تبدیل کند.
بنابراین این امر موجب میشود که مدیران و مالکان صنعت بیش از گذشته به این امر توجه کنند.
👈چشم بستن بر روندهای صنعت قطعا میتواند منجر به عقب افتادن از رقبا شود.
طی چند سال گذشته عادتهای خرید در مشتریان بهطرزی چشمگیر تغییر کرده و این بر نحوه پاسخگویی توزیعکنندگان اثر میگذارد. دانستن اینکه چه چیزی قبلا تغییر کرده و چه چیزی در آینده خواهد آمد، کسبوکار را آماده برای رشد طولانیمدت نگه میدارد.
👈نیازهای خریداران آنلاین
توزیعکنندگان باید از جایی که تجربه خریدار در حال حرکت و توسعه است، استفاده کنند. خریداران یا مشتریان امروزی زمانی بیشتر را بهصورت آنلاین سپری میکنند و انتظار تجربه سفارشی سادهتر و جذابتر را از ارائهدهندگان کالا و خدمات خود دارند. عمدهفروشان آنلاین باید بتوانند از طریق موتورهای جستوجو، دیدی وسیعتر بهدست آورند. زیرا تجربه مشتری در تجارت و کسبوکار عمدهفروشی یا لاین (B2B) سابقهای طولانیتر از تجربه کسبوکار به مصرفکننده (B2C) دارد. خریداران آنلاین اقداماتی مهمتر از پیمایش در فروشگاههای آنلاین یا قدم زدن در ویترین آنها را انجام میدهند. آنها همزمان در چند کانال در حال مرور، مقایسه، ارزیابی قیمت، کیفیت، مزیت پرداخت، خدمات پس از فروش و سایر شاخصهای مهم خرید هستند.
👈فناوریهای امروزی صنعت توزیع
الان بیشتر از هر زمانی دیگر فناوریها در کلیه صنایع در حال توسعه هستند. تجزیه و تحلیل اینترنت اشیا نشان داده که کل شرکتهای IOT در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۲درصد رشد کرده است. از این سال به بعد، محققان انتظار دارند که اینترنت اشیا تقریبا ۲۷ درصد در سال رشد کند. پذیرش این فناوری یا فناوری بلاکچین برای شرکتهای بزرگ صنعت توزیع در دنیا بسیار مورد انتظار است.
👈تعریفها، سرفصلها، چرخههای صنعت توزیع
من فکر میکنم بهتر است هرچه زودتر سرفصلهای لازم برای تغییر به کمک استادان دانشگاه و متخصصان صنعت، تهیه و اجرایی شود. زیرا SCM، OMS، اینترنت اشیا، بلاکچینها و سایر فناوریهای نوین صنعت پخش، پیچیدگیهای زیادی دارند. به همین دلیل میبینیم که در دنیا هم مدارس تخصصی برای این موارد تاسیس شده است. متخصصان آگاه میتوانند تغییرات هماهنگ با این تغییرات را اعمال کنند. زیرا در دنیا رهبران صنعت توزیع به دنبال استانداردسازی بیشتر هستند تا به پیشرفت آینده کسبوکارها کمک کند.
👈فرآیندهای در آستانه…
شما با یک بررسی اجمالی خواهید دید که فرآیند تغییرات صنعت در دنیا چگونه مطرح شده و مواردی مانند شرکتهای 3PL یا 4PL که امروزه در صنعت پخش ایران مطرح است، در دنیا مدتی زیاد است که منسوخ شده.
البته در کشور ما هم جوانان و کارآفرینانی در حال استفاده و توسعه فناوریهای نوین در فعالیت اقتصادی خود هستند، اما سرعت این تغییرات با ضرایب جهانی فاصلهای معنادار است!
و اگر متولیان و بازیگران اصلی صنعت پخش ایران خود را برای آینده آماده نکنند، در چرخه آتی این صنعت بیشتر از یک خاطره نخواهیم بود!
در پایان؛
درباره ششمین دوره نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی صنعت پخش ایران هم باید عرض کنم که از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه و همایشهای بینالمللی کیش برگزار خواهد میشود. همچنین در این همایش، چهار هلدینگ بزرگ دارویی و غذایی کشور هم ما را همراهی میکنند.
ما ۲۵۰۰ عضویت در انجمنمان از همه صنایع داریم و قریب به ۱۳۰ هزار نفر شاغل؛ و اکنون مجموعا نزدیک به ۷۵ تا ۸۰ درصد صنایع کشور را پوشش میدهیم و برای بهدست دادن تعریفی از عظمت کار، باید به نقش بیش از ۹ درصدی این صنعت در GDP کشور اشاره کنم و نگاه کنیم.
/انتهای پیام/