دکتر حبیبالله افشنگ(نویسنده و داروساز) – Bayer AG یک شرکت داروسازی و بیوتکنولوژی چند ملیتی آلمانی با بیش از 150 سال سابقه است که در یکم اوت 1863 در شهر ووپرتال-بارمن آلمان توسط فروشنده رنگ، فردریش بایر (1825-1880) و یک رنگرز، فردریش وسکوت (1821-1876) تأسیس شد.
بایر، 2 لکه سیاه؛ 2 جنگ جهانی:
در طول جنگ جهانی اول، بایر، در تولید مواد جنگی، از جمله مواد منفجره و سلاحهای شیمیایی شرکت داشت. این مشارکت در تولید تسلیحات شیمیایی جنبه تاریکی از تاریخ این شرکت را در طول جنگ منعکس میکند. در سال 1914، بایر دیانیسیدین کلروسولفات را برای استفاده در گلولههای توپخانه 105 میلیمتری تولید کرد که بهعنوان تحریککننده ریه علیه نیروهای بریتانیا در نظر گرفته شده بود.
در میان فعالیتهای جنگی، در سال 1916، دانشمندان بایر با کشف سورامین، داروی ضد انگلی که هنوز توسط بایر با نام تجاری Germanin به فروش میرسد، سهم مثبت قابل توجهی در زمینه پزشکی داشتند. سورامین در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی هم قرار دارد.
اما روزهای سیاه جنگ جهانی دوم و اسناد و مستندات باقیمانده از اقدامات پزشکی و دارویی بسیار ناراحتکننده از آن دوران و همکاریهایی که بایر با سران نازی و گرفتاریهای آن دوران داشت، لکه ننگ بایر در تاریخ داروسازی جهان بهحساب میآید! البته در نهایت هم به باز شدن پای مسئولان و مدیران آن دوره به دادگاهها و عذرخواهی و پشیمانی مدیران بایر ختم شد. معالوصف! سایر سوابق این داروسازی بزرگ آلمانی مثبت است و بهراستی میتواند الگوی بسیاری از شرکتهای مشابه قرار بگیرد.
دفتر مرکزی این شرکت در لورکوزن (از سال 1912)، واقع در ایالت North Rhine-Westphalia آلمان واقع شده است، از سال 1972 نام این شرکت به Bayer AG تغییر پیدا کرد. این شرکت یکی از بزرگترین شرکتهای دارویی و زیست پزشکی در جهان است. حوزههای فعالیت بایر شامل داروسازی، محصولات بهداشتی، مواد شیمیایی کشاورزی، دانهها و محصولات بیوتکنولوژی است. این شرکت در زمینه کشف، توسعه، تولید و تجاری سازی فرآوردههایی دارویی از طریق شبکهای از شرکتهای تابعه در آسیا-اقیانوسیه، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه فعالیت میکند.
در مورد ماموریت و ارزشها، امروزه بایر به رسالت خود یعنی “علم برای زندگی بهتر” پایبند است که نشاندهنده تعهدش به بهبود هرچه بیشتر سلامت انسان و حیوانات است، همچنین یکی دیگر از شعارهای اصلی بایر “سلامتی برای همه، گرسنگی برای هیچکس” است؛ که اینهم شایان توجه است. علاوه بر این، بایر توسط چهار ارزش LIFE خود هدایت میشود: رهبری (Leadership)، یکپارچگی (Integrity)، انعطاف پذیری (Flexibility) و کارایی (Efficiency)، که تلاشها وفعالیتهای شرکت را راهبری میکنند.
بایر و تاریخ
شرکت داروسازی Bayer AG بیشتر به خاطر اختراع آسپرین در سال 1897 مشهور شده است. آسپرین اولین بار توسط یک شیمیدان آلمانی به نام Felix Hoffmann که در آن زمان برای شرکت بایر کار میکرد، سنتز شد (هافمن در سال 1897 اسید استیل سالیسیلیک (ASA) را بهعنوان مسکنی برای روماتیسم پدرش سنتز کرد). این دارو با اصلاح اسید سالیسیلیک برای ایجاد اسید استیل سالیسیلیک ساخته شد که آسپرین نام گرفت و توسط بایر در سال 1899 به بازار عرضه و به یکی از پرمصرفترین مسکنها در جهان تبدیل شد.
برخی از معروفترین و پرفروشترین محصولات دارویی Bayer AG عبارتند از:
- Xarelto: یک داروی کاهشدهنده لخته خون است که در درمان بیماری عروق کرونر استفاده میشود و در سال 2022 حدود 4.5 میلیارد دلار درآمد برای بایر ایجاد کرد.
- Cipro: یک آنتیبیوتیک محبوب است که برای درمان عفونتهای باکتریایی مختلف استفاده میشود، Cipro سهمی قابل توجه در درآمد دارویی بایر داشته است.
- Yaz: یک داروی ضد بارداری است که یکی از محصولات دارویی پرفروش برای بایر است.
- Kogenate: یک نسخه نوترکیب از فاکتور انعقادی VIII است که فقدان یا کمبود آن باعث خونریزی غیرطبیعی مرتبط با هموفیلی نوع A میشود.
- Nexavar (Sorafenib): یک مهارکننده کیناز است که در درمان سرطان کبد (کارسینوما هپاتوسلولار)، سرطان کلیه (کارسینوم سلول کلیوی) و انواع خاصی از سرطان تیروئید استفاده میشود. دارویNexavar فروش 435 میلیون یورویی (515 میلیون دلار) را برای داروسازی بایر در سال 2022 ایجاد کرد که نسبت به سال2020، چیزی قریب به 31.9 درصد کاهش داشته است و…
بایر و R&D:
بخش تحقیق و توسعه (R&D) داروسازی بایر، محرک اصلی نوآوری و موفقیت این شرکت است. تلاشهای R&D Bayer بر کشف و توسعه داروهای جدید و همچنین بهبود داروهای موجود در طیفی گسترده از حوزههای درمانی از جمله قلب و عروق، انکولوژی، سلامت زنان و هماتولوژی متمرکز است. این شرکت سرمایهگذاری قابل توجهی در تحقیق و توسعه برای پیشرفت دانش علمی، رفع نیازهای پزشکی برآورده نشده و ارائه گزینههای درمانی ارزشمند برای بیماران در سراسر جهان انجام میدهد. بخش تحقیق و توسعه بایر بهدلیل تعهد خود به برتری علمی، آزمایشهای بالینی دقیق و پایبندی به استانداردهای نظارتی برای اطمینان از ایمنی و کارایی محصولات دارویی خود شناخته شده است. بخش تحقیق و توسعه Bayer نقشی مهم در پیشبرد رشد شرکت و کمک به پیشرفت در مراقبتهای بهداشتی ایفا میکند.
امور مالی:
در سال 2014، محصولات دارویی 12.05 میلیارد یورو از درآمد ناخالص 40.15 میلیارد یورویی بایر را تشکیل دادند. محصولات شناسایی شده «رشد کلیدی» در سال 2019 عبارتند از: Xarelto (rivaroxaban)، Eylea (aflibercept)، Stivarga (regorafenib)، Xofigo (radium-223) و Adempas (riociguat) . توسعه مالی شرکت در سال 2014 با افزایش درآمد به بیش از 42 میلیارد یورو و افزایش فروش 5.2 درصدی مطابق با پیشبینیهای شرکت فوقالعاده بود.
با این حال، در سال 2017، بایر کاهش گردش مالی سالانه خود را به 35 میلیارد یورو گزارش کرد که 25.1 درصد نسبت به چرخه مالی قبلی کاهش داشت. با وجود این، درآمد خالص شرکت به 7.3 میلیارد یورو افزایش یافت که نسبت به سال قبل 61.9 درصد افزایش داشت. در واکنش به تغییر چشمانداز مالی، بایر از کاهش تعداد اعضای هیئت مدیره از هفت به پنج نفر در سپتامبر 2019 به عنوان بخشی از تلاشها برای کاهش هزینههای کلی خبر داد.
نوسان در عملکرد مالی بایر منعکسکننده ماهیت پویای صنعت داروسازی است. در حالی که این شرکت در سال 2014 افزایشی قابل توجه را در فروش و درآمد تجربه کرد، اما با چالشهایی نیز مواجه شد که منجر به کاهش درآمد در سال 2017 شد. توانایی شرکت برای انطباق با این تغییرات، مانند اقدامات کاهش هزینه، نشاندهنده تعهد آن به حفظ است، یک مدل کسبوکار انعطاف پذیر و پایدار. در سال 2022، بایر، 50.7 میلیارد یورو گردش مالی (Revenue) سالانه داشت و درآمد خالصش (Net income) در همین سال حدود 4.1 میلیارد یورو بود. هزینههای تحقیق و توسعه (R&D) این شرکت در این سال 6.5 میلیارد یورو برآورد شده است. تعداد کارمندان این شرکت در سال 2022 بیش از 101 هزار نفر بود.
بایر و هروئین:
هروئین (دی استیل مورفین) که اکنون به عنوان یک داروی اعتیادآور غیرقانونی است، بهعنوان یک جایگزین غیراعتیادآور برای مورفین معرفی شد و از سال 1898 تا 1910 توسط بایر بهعنوان سرکوبکننده سرفه و درمان بدون نسخه برای سایر بیماریهای رایج از جمله ذاتالریه و سل به بازار دارویی عرضه شد. در حالی که دانشمندان بایر اولین کسانی نبودند که هروئین تولید کردند، این شرکت در تجاریسازی آن پیشتاز بود. هروئین تا بعد از جنگ جهانی اول علامت تجاری بایر بود. مدیر فارماکولوژی بایر نمیخواست این دارو “نامی خیلی پیچیده”، بر خود ببیند، بنابراین بایر به قهرمانی (heroisch )که در آلمان به معنای قهرمان است، اکتفا کرد.
فرهنگ صداقت و مسئولیت در بایر:
مهمترین ویژگی اخلاقی و فرهنگی شرکت داروسازی بایر که آن را از سایر شرکتهای بزرگ دارویی متمایز میکند، تعهد به مسئولیت اجتماعی شرکت و فرهنگ سازمانی است. بایر بهدلیل معماری شرکتی مسئولیتپذیر اجتماعی خود، که شامل الزامات اخلاق حرفهای، سطح تحمل کارکنان، و یک سیستم انگیزشی برای رفتار پرسنل مورد تایید شرکت است، شناخته شده. این تأکید بر رفتار اخلاقی و مسئولیت اجتماعی، بایر را از سایر شرکتهای دارویی متمایز میکند و فرهنگ سازمانی آن را شکل میبخشد. علاوه بر این، تمرکز بایر بر توسعه پتانسیل اجتماعی شرکت، همانطور که توسط سیستم دو سطحی آن برای بهبود کیفیتهای حرفهای کارآموزان مشهود است، نشاندهنده تعهد آن به پرورش یک محیط کاری مثبت و آگاهانه اجتماعی است. این عوامل به هویت اخلاقی و فرهنگی متمایز بایر در صنعت داروسازی کمک میکنند.
بایر و مناطق محروم دنیا:
بر اساس اطلاعات موجود، بایر بهطور فعال در ابتکارات مختلف برای بهبود دسترسی به مراقبتهای بهداشتی و دستاوردهای مثبت در جوامع محروم شرکت داشته است. این شرکت برنامههایی را برای ارائه داروهای ضروری و خدمات بهداشتی به جمعیتهای محروم در نقاط مختلف جهان اجرا کرده است. علاوه بر این، بایر برای رسیدگی به چالشهای سلامت خاص در کشورهای در حال توسعه، مانند مبارزه با بیماریهای عفونی و حمایت از سلامت مادر و کودک، مشارکت و همکاری داشته است. این تلاشها تعهد بایر را به ایجاد تأثیر مثبت بر مناطق و جمعیتهای محروم از طریق بهبود دسترسی به مراقبتهای بهداشتی و داروهای ضروری نشان میدهد.
بایر و پیشرفت پزشکی دقیق و شخصی:
شرکت داروسازی بایر در پیشرفت پزشکی دقیق و شخصی پیشرو بوده است. این شرکت استفاده از نشانگرهای زیستی (بیومارکر) و اطلاعات ژنتیکی را برای توسعه درمانهای هدفمند برای شرایط مختلف، از جمله بیماریهای تک ژنی و سرطان، پذیرفته است. تکمیل پروژه ژنوم انسانی (Human Genome Project ) بهطوری قابل توجه روی رویکرد بایر به مراقبتهای بهداشتی اثر گذاشته است و امکان توالییابی DNA در سلولهای سرطانی را برای شناسایی جهشها و توسعه رویکردهای درمانی مناسب فراهم میکند. علاوه بر این، بایر بهطور فعال در توسعه راه حلهای نوآورانه مراقبتهای بهداشتی مشارکت داشته است، و از فناوریهای نوظهور برای تجزیه و تحلیل ژنوتیپ و فنوتیپ در سطح فردی استفاده میکند.
بایر و ایران:
بایر، یک شرکت نوآور جهانی از طریق شرکت تابعه خود بایر پارسیان در ایران حضور دارد. بایر پارسیان در بخش داروسازی فعالیت میکند و سابقهای طولانی در بازار ایران دارد.
الف- بایر پارسیان: بایر پارسیان (P.J.S. Co.) در تهران، واقع شده و بخشی از فعالیتهای گسترده جهانی بایر است. این شرکت سابقه فروش محصولات مختلف از جمله دارو، صابون و… را در ایران دارد. فعالیتهای بایر در ایران در حال حاضر فعال است و مجوزهای ویژهای از سوی دولت ایالات متحده برای انجام تجارت در ایران به آن اعطا شده است. علاوه بر این، شرکتهای دارویی بایر افلاک، بزرگترین تولیدکننده دارو در خاورمیانه، در شهر ازنا (استان لرستان) قرار دارند.
ب-پارسدارو: شركت بایر فارما ایران در سال 1339 توسط شركت بایر آ.گ (BAYER A.G ) آلمان، بهعنوان نخستین شعبه یك شركت چند ملیتی دارویی در ایران تأسیس و در سال 1341 به بهرهبرداری رسید.
بعد از انقلاب، اداره شركتهای دارویی چند ملیتی از جمله بایر فارما ایران در تیر 1359 به مدیران منتخب دولت وقت واگذار شد و شركت، تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران در آمد، و تحت نام پارسدارو (سهامی خاص) به فعالیتهای خود ادامه داد. در سال 1363 طی موافقتی كه بین سازمان صنایع ملی ایران و شركت بایر آ.گ آلمان صورت پذیرفت، مالكیت 25.76 درصدی شركت بایر به سازمان صنایع ملی ایران انتقال یافت.نخستین محصولات این شرکت مانند قرصهای آسپرین، دلوران، شربتهای تونیک و کریزیوال، تحت لیسانس شرکت بایر آلمان تولید میشدند.
/انتهای پیام/