چهارشنبه 18 مهر 1403
spot_imgspot_img
Tehran
clear sky
25.7 ° C
26 °
25.4 °
14 %
5.1kmh
0 %
چهارشنبه
26 °
پنج‌شنبه
28 °
جمعه
29 °
شنبه
28 °
یکشنبه
26 °
صفحه اصلیمطالب تالیفیهشت ویژگی یک مدیر متخصص، نوآور و خلاق

هشت ویژگی یک مدیر متخصص، نوآور و خلاق

علی احمدی لیوانی (استراتژیست و فعال صنعت دارو): یکی از وظایف یک مدیریت خلاق این است که بتواند یک گروه از افراد با سلیقه‌های متفاوت را طوری در کنار هم قرار دهد که افراد بتوانند به راحتی با یکدیگر همکاری کنند.

در واقع، باید گفت مدیری می‌تواند کسب‌وکار خود را به موفقیت برساند که یک گروه  از افراد را به‌صورت مشارکتی در کنار هم قرار داده و آن‌ها را به سمت رسیدن به اهداف بلند سوق دهد. به همین علت، هر یک از اعضای گروه باید بتوانند خلاقانه و نوآورانه فکر کنند.

شما باید بدانید که به وجود آوردن گروهی خلاق و مبتکر، چندان هم کار راحتی نیست. این هنر مدیران متخصص، خلاق و نوآور است که در کار گروهی، پویایی‌ها و آشفتگی‌ها را به انتظام می‌رسانند.

یک رهبر و حتی افراد یک تیم خلاق و نوآور، باید 8 ویژگی اصلی را در خود رشد دهند و دیگران را هم تشویق به حمایت از این ویژگی‌ها کنند. حال باید پرسید این 8 ویژگی چیست؟

1.تعامل با افراد تیم و انتقال ایده‌های خود به آن‌ها

از ویژگی‌های یک تیم نوآور و خلاق می‌توان به تعاملی بودن گروه و انتقال ایده‌ها بدون نیاز به پرسیدن در رابطه با آن‌ها اشاره کرد. دلیل این‌که اغلب جلسات به سختی برگزار می‌شود، این است که افراد فقط نشسته و به صحبت‌های دیگران را گوش می‌دهند! جلساتی که از روابط دو طرفه حمایت نکند، منجر به بی حوصلگی شده و باعث عدم انتقال ایده‌های بزرگ می‌شود. بهترین راه حل، صحبت کردن و برقراری ارتباط دو طرفه با اعضای گروه است. وقتی هر یک از اعضای گروه صحبت کنند، شما یک جلسه تعاملی را از سر گذرانده‌اید.

این روش، باعث افزایش خلاقیت و نوآوری در گروه‌ها می‌شود و فرصتی است تا استعدادها و توانایی‌های اعضای گروه توسعه یابد.

2.کنجکاوی زیاد

تیم نوآور و خلاق از افرادی تشکیل شده که کنجکاوی‌هایی بالا دارند و این افراد، همیشه سوالاتی مهم را در ذهن خود می­پرورانند و به دنبال راه‌حل‌هایی جدید برای به سرانجام رساندن کارها دارند. به همین دلیل است که در رشد و توسعه کسب‌وکار، خلاقیت و نوآوری از اهمیتی ویژه برخوردار است.

رهبر تیم باید به گونه­ای عمل کند که بتواند به سوالات اعضای گروه پاسخ دهد. رهبر و مدیر باید به توصیه‌ها و نظراتی که توسط اعضای گروه ارائه می‌شوند، گوش دهد و از ارائه ایده‌ها توسط افراد گروه استقبال کند. لذا هر یک از اعضای گروه، انگیزه لازم برای ایجاد تفکر خلاقانه و نوآورانه‌ای را در خود ایجاد می‌کنند و آن را به‌شکلی فزاینده، بروز می­دهند.

3.ارائه ایده و نظر متفاوت

در صورتی، یک تیم خلاق و نوآور می­شود که افراد تیم، خارج از قواعد جاری فکری، ایده‌پردازی کنند و همیشه، ایده‌ها و نظرات مخالف و مورد بحث را به اشتراک بگذارند.

هنگامی که ایده‌های متضاد و متفاوتی داریم، درباره آن‌ها به بحث و گفت‌وگو می‌پردازیم و به استفاده از منطق و دلیل خوب برای پیدا کردن راه‌حل­ها تشویق می‌شویم و می‌توانیم حد وسطی را که قبلاً به آن فکر نمی‌کردیم، ایجاد نماییم.

4.نشر و ارائه ایده‌های موجود در ذهن خود

همه انسان‌ها، بالقوه فردی خلاق و نوآورند و توانایی نظردهی و انتقال ایده دارند. اگر افراد احساس کنند که ذهن‌شان آزادی لازم را ندارد و از قضاوت دور افتاده­اند، هرگز نمی‌توانند به خلاقیت و نوآوری برسند.

تیم خلاق و نوآور به مجموعه‌افرادی گفته می­شود که در آن، همه اعضا توانایی ابراز ایده‌ و افکار خود را بیابند. هر چند که همه ایده‌ها قابلیت اجرا را ندارند، ولی این مهم است که افراد، ایده­پردازی کنند و ایده­های خود را بدون واهمه، به اشتراک بگذارند.

خلاقیت و نوآوری به واسطه آزادی نامحدود بیان ایجاد می‌شود. اگر ما بتوانیم در خانه­هایمان، برای کودکانمان، محیطی امن و بدون استرس ایجاد کنیم که بتوانند بدون ترس صحبت کنند و ایده­های خود را به اشتراک بگذارند، می­توانیم به این فکر کنیم که افرادی نوآور و خلاق تربیت کرده‌ایم.

 باید بدانیم که کلیه اعضای گروه، حق بیان افکار خود را دارند. و ایده های دریافتی توسط بحث گروهی فیلتر شده و ایده‌ای کارا از آن استخراج می­شود. اگر گروهی با ایده‌های نامناسب وجود داشت، رهبر گروه باید گروه را با فرهنگ همسو کردن ایده‌‌ها با اهداف گروه آشنا کند.

5.ارائه سوالات در رابطه با مفروضات مکانیکی صنعت

یک تیم نوآور و خلاق می‌تواند مفروضات مکانیکی صنعت را زیر سوال ببرد و مفروضات دینامیکی را جایگزین کند.

اگر اعضای گروه، اطلاعات زیادی در رابطه با صنعت به‌دست آورند، آن‌ها سریع‌تر می‌توانند به نوآوری و خلاقیت دست یابند.

راه حل آن این است که مفروضات را مورد کنکاش قرار داده و از طریق تحقیق، سوالاتی زیاد را در گروه خلق و مطرح کرد. این به خودی خود، مسئله‌ای خوب است و طوفان فکری در گروه ایجاد شده و مناسب‌ترین مفروضات صنعتی را برای اعضای تیم خلق می‌کند.

6.واکنش مثبت به به بازخوردهای سازنده

یک تیم نوآور و خلاق می­تواند به بازخوردها به شیوه‌ای مثبت واکنش نشان دهد. بازخوردها و فیدبک‌های منفی نشانگر عدم سازگاری با ایده‌های جدید است و اگر بتوانیم در برابر بازخوردها، انعطاف‌پذیر و پاسخگو باشیم، می­توانیم گروه را آماده بهبود و تغییر کنیم. اگر افراد آماده تغییر به سمت بهتر شدن باشند، آن‌گاه کل گروه با فرآیندی افزاینده می‌تواند ایده‌های روشن و جدیدی را بیان کند.

7.مسئولیت‌پذیر بودن و انجام وظایف بدون نظارت

یک تیم نوآور و خلاق، به مسئولیت‌‌پذیری و تکمیل وظایف بدون نیاز به نظارت می‌پردازد. ممکن است افراد گروه ایده‌های خوبی بیاورند و بتوانند از آن‌ها در تجارت خود استفاده کنند، ولی اگر مسئولیت‌پذیر نباشند، نمی­توانند جایگاهی مناسب را در گروه به‌دست آورند. مجموع تیم هم در هیچ چیز، معنای مناسبی نخواهد داشت.

باید مطمئن شد که هر یک از افراد تیم، مسئول کارهای انجام شده هستند و می‌توانند این کارها را بدون نیاز به نظارت و کنترل تکمیل کنند. به این ترتیب، رهبری و مدیریتی بزرگ ارائه، و به گروه برای دستیابی به اهدافش کمک می­کند.

8.تمرکز بر راه‌حل‌ها

یک تیم نوآور و خلاق، گروهی است که بر راه‌حل‌ها تمرکز می‌کند و بر مسائل و پیدا کردن راه‌حل‌هایی مناسب برای مشکلات تمرکز لازم را دارد. زمانی که جلساتی در گروه برگزار شود، به حل مسئله با هدف دستیابی به طوفان فکری پرداخته می­شود. این موضوع باعث می­شود به جای نگرانی از عواقب مشکلات، امیدواری به حل شدن موضوعات در تیم افزایش یافته و در هر لحظه، به‌دنبال پیدا کردن راه­حل­هایی برای رفع مشکلات باشند. نوآوری و خلاقیت از نشانه­های بارز این تیم است.

این هشت  ویژگی، جزو ویژگی‌های یک گروه نوآور و خلاق است. سوال این است که آیا گروه ما، ویژگی‌های ذکر شده را ارائه می‌دهد یا نه؟ برای این‌که به یک تیم خلاق و نوآور برسیم، باید مدیران و رهبرانی بیابیم که با این هشت ویژگی آشنا باشند و از اجرای آن نهراسند. شرکت در کارگاه‌ها و دوره‌های خلاقیت و نوآوری می‌تواند رهبران خلاق و نوآور را پرورش دهد.  برای اینکه رهبران بتوانند خلاق و نوآور باشند، باید پذیرای اتفاقات جدید و سازگار با وقایع انجام شده باشند و روحیه خود را در راستای افزایش خلاقیت و نوآوری گروه‌ و سازمان‌شان حفظ کنند.

/انتهای پیام/

مقالات مرتبط

یک دیدگاه ارسال کنید

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر