نگاهی به یک مقوله تخصصی/
زینب رضارجب، (استراتژیست و مدیر برنامهریزی و تعالی سازمانی): امروزه KPI و OKR بهعنوان دو رویکرد متفاوت در ارزیابی عملکرد سازمانهای مطرح بهحساب میآیند.
KPI مخفف Key Performance Indicator و OKR مخفف Objectives and Key Results است.
KPI شاخصهای کلیدی عملکردی سنجههای یک کسبوکار محسوب میشود که جهت ارزیابی عملکرد فرآیندهای یک سازمان، تحقق و تکوین محصولات و خدمات، پیادهسازی پروژهها و ارزیابی عملکرد منابع انسانی مورد استفاده قرار میگیرد؛ بهطوریکه در برخی از مدلهای با شاخصهای فرآیندی دارای همپوشانی نسبیاست؛ و بهطور کلی هم نشاهنده میزان خوب بودن عملکرد یک سازمان محسوب میشود.