بهار و تنظیمگری ذهن/
مهندس علی احمدی لیوانی: زمانی انقلاب دیجیتال وعده میداد که میتوان با همه افراد در سراسر جهان ارتباط گرفت. تماسهای اسکایپی و پیامهای اسلکی (Slack Messages)جای مکالمههای حضوری را میگرفتند و…؛ اما پیشبینیهای اولیه، یک نکته اساسی را از قلم انداخته بودند؛ این نزدیک بودن افراد به یکدیگر بود که موجب ایجاد نوآوری میشد نه تماسهای…!
به همین دلیل است که مردم به شهرها نقل مکان میکنند و به همین ترتیب میتوان دریافت که چرا، برای اولین بار در تاریخ، اکنون تعداد شهرنشینان بیشتر از ساکنان روستاها شده است. همچنین به همین خاطر است که مردم به فضاهای کار مشترک جذب میشوند و به همین علت است که شرکتها هنوز از داشتن حس قوی اجتماع سود میبرند. بله، این نوآوری است که میتواند از حضور در گروهها و به اشتراکگذاشتن ایدهها حاصل شود، و از همیشه اهمیتی بیشتر دارد؛ و به جهت تقویت آن، شرکتها تلاش خود را برای نقشهبرداری و پرورش اکوسیستمهای نوآوری خود بهکار میگیرند.
اکوسیستم نوآوری چیست؟
اکوسیستم نوآوری، شبکهای از افراد، موجودیتها، منابع و ساختارهایی است که نیروها را در مسیری گرد هم میآورد که محصولات، ایدهها، سیستمها و حتی شیوههای زندگی جدید را سرعت میبخشند.
یک اکوسیستم نوآوری، محیطی است که در آن، هر جزء و رابطه آن با یکدیگر، شبکهای پیچیده از تعاملات همزیستی ایجاد کرده، که در مجموع کل سیستم را بهطور کارآمد و مؤثر حفظ میکند.
سه نوع از اکوسیستمهای نوآوری
اکوسیستمهای نوآوری ممکن است در داخل شهرها یا در مقیاس کوچکتر در صنایع یا شرکتها وجود داشته باشند و بازیگرانی مختلف در هر کدام فعالیت کنند.
اکوسیستم نوآوری شهر
اکوسیستم نوآوری شهر میتواند شامل فضاهای همکاری، مؤسسات تحقیقاتی، سیاستهای نوآورانه دولتی و رقابتهای استارتاپی باشد که حضور در این اکوسیستمها برای کسانی آزاد است که در یک شهر زندگی میکنند.
اکوسیستم نوآوری صنعتی
این اکوسیستم متشکل از بازیگرانی نظیر استارتاپهای محلی، کارآفرینان فردی، شرکتهای بزرگتر و سرمایهگذاران خطرپذیر است.
اکوسیستم نوآوری شرکتی
یک اکوسیستم نوآوری شرکتی دارای اجزایی مانند یک آزمایشگاه نوآوری اختصاصی، مشاوران خارجی برای ارائه ایدههای تازه، نزدیکی به شرکتهای مکمل برای همکاری، و یک فضای کاری پویا است.
شش گام برای ساخت یک اکوسیستم نوآوری شرکتی
1. حمایت به جای رقابت: تشویق کنید
نوآوری یک بازی با جمع صفر نیست. در یک اکوسیستم نوآوری خوب، یک تغییر مثبت در بخشی از شبکه در سراسر آن مانند موج گسترده خواهد شد.
2. بازیگران و بودجه را متنوع سازید
وقتی صحبت از افراد به میان میآید، یک تیم قدرتمند از پیشینهها و دیدگاههای مختلف تشکیل دهید که از مدیریت سطح بالا گرفته تا شرکتهای مشاوره خارجی در آن حضور دارند. منابع مالی باید از یک سبد متنوع که شامل سرمایهگذاران و همچنین بانکها است، جمعآوری شود.
3. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات بهطور فعال جریان مییابد
جریان آزاد ایدهها و اطلاعات را پرورش دهید و خطوطی ایجاد کنید تا این ایدهها بتوانند بهسرعت و کاملا کارآمد از طراحی به آزمایش و از تکرار به مقیاس حرکت کنند.
4. یک کیت ابزار نوآوری بسازید
این کیت میتواند همه چیز را از فضای فیزیکی، مانند یک شتابدهنده یا فضای کار مشترک، تا ابزارهای پیشرفته در بر بگیرد؛ تفکر طراحی، اینترنت پرسرعت، تصویربرداری سه بعدی و هوش مصنوعی نمونههایی از اعضای این کیت است.
5. پرورش نوآوری را تشویق کنید
نوآوری باید از ابتدا تا انتهای اکوسیستم را اشباع کند. آموزشها و کارگاههای آموزشی در سطح شرکت (یا در سطح شهر یا صنعت) برگزار کنید که به افراد کمک میکند ایدههایی جدید تولید و بر اساس آنها عمل کنند. رویدادها و مجموعههای سخنران را سازماندهی کنید که جرقه نوآوری و همکاری را میزنند.
6. پویا و تابآور باشید
ایده، سیستم یا عضو، هر چه هست برای ورود به یک اکوسیستم نوآوری باید یکپارچه باشد. ساختارها باید به اندازه کافی سفت و سخت باشند تا تغییر را حفظ کنند، اما نه آنقدر سفت و سخت که جلوی رشد و پیشرفت آن را بگیرند.
نقش یک مدیر متخصص در ایجاد یک اکوسیستم نوآوری شرکتی
شرکتها زمانی پیشرفت میکنند که عملکرد و خروجیهایشان دائماً از نظر کارایی و کیفیت بهبود یابند. وجود مدیران متخصص در اکوسیستم نوآوری، یکی از مؤثرترین راهها برای اطمینان از وقوع چنین وضعیتی است.
• مدیران متخصص، جدول زمانی رسیدن ایدهها به بازار را کوتاهتر میکنند
“Tight Pipeline” به معنی مسیری است که در آن ایده¬های خوب توسعه یافته و ایدههای بد به سرعت از بین میروند. ایدههای خوب میتوانند بلافاصله به سرمایهگذاران، رسانهها و سیاستگذاران متصل شوند که آنها را به واقعیت تبدیل میکنند.
• مدیران متخصص، چشماندازهای گوناگون را برای شرکت ترسیم میکنند
حتی شرکتهای اشباع از استعداد نیز نمیتوانند به تنهایی بهترین ایدهها را ایجاد کنند. شرکتهای بزرگ از استارتاپها سود میبرند (و بالعکس)، و مشاوران خارجی دیدگاههای جدید پویا را به ارمغان میآورند. ایجاد آگاهانه یک جامعه نوآوری، همه آنها را گرد هم میآورد.
• مدیران متخصص، رشد کلی سریعتری را ایجاد میکنند
از رشد شغلی گرفته تا مقیاس شرکت و تا فرصتهای سرمایهگذاری، پیوستن به نیروها و به یکدیگر و حرکت در مسیری مشترک، همیشه باعث رشد خواهد شد.
• مدیران متخصص، ارتباطات شفاف سیستماتیک را در مجموعه ایجاد می¬کنند
طراحی نقشه راه فکرشده برای مجموعه بازیگران مؤثر در اکوسیستم، شکل رابطه آنها با یکدیگر و روشهای ارتباطی آنها، به جلوگیری از تکرار تلاشها کمک کرده و همه را در جریان حفظ میکند.
پیام عیدانه
همه میدانیم مدیران، در پیچ و خم فعالیتهای روزانه، چنان درگیر میشوند که گاهی ممکن است از مأموریت اصلی خود که توسعه سیستم در یک محیط تعاملی به منظور ارتقاء شرکت است، دور شوند.
عید نوروز و سال جدید، میتواند بهاری دوباره برای تنظیم کردن ذهن در جهت ایجاد فرهنگ نوآوری و توسعه در سازمان باشد. این مدیران متخصص هستند که میتوانند بهار بازنگری ذهنی را در خود ایجاد کنند و همکاران نوآور سازمان را گرد هم بیاورند و با سلاح دانش، یک اکوسیستم نوآوری را شکل دهند.
«مدیران متخصص آینده صنعت را میسازند»
/انتهای پیام/