ارتباط رسانهها۵/
حبیبالله افشنگ (داروساز): داشتم رابطه شرکتهای دارویی خودمان را با شرکتهای خارجی مقایسه میکردم که باز هم به بایر آلمان رسیدم!
اینجا «روابطعمومی» و «مدیرعامل» محترم هم که راضی باشند، برخی از «مالیچی»ها ناراضیاند انگار! خدا بهخیر کند! بهقول سردبیر؛ بگذریم!
بایر آلمان، بهعنوان یک شرکت داروسازی پیشرو جهانی، اهمیت حفظ ارتباط باز و شفاف با رسانهها را درک کرده است.
(و این برای ما ایرانیها خیلی غریب و نامانوس است!)
این شرکت ارزشمند دارویی جهان، بخشی برجسته از وبسایت خود را به ارائه منابع و اطلاعات بهطور خاص برای روزنامهنگاران و رسانهها اختصاص داده و بودجههایی را هم برای ساپورت ایشان تعیین کرده است.
صفحهی رسانهای اختصاصی بهعنوان یک فروشگاه (استاپشاپ) برای رسانهها عمل میکند و اخبار بهروز، بیانیههای مطبوعاتی و اطلاعات پسزمینه در مورد فعالیتهای تجاری متنوع بایر را ارائه می دهد.
(بله! اطلاعات تجاری.
برخی از عزیزان دارویی در ایران، خیال میکنند که آنها هم مانند شرکتهای داخلی فقط خبر دستاورد به رسانهها میدهند!)
من یک داروسازم و هر روز برای انجام وظیفه در محل داروخانهای که در آن مشغول به خدمت هستم (اصفهان) حاضر میشوم.
اما مدتی هم هست که بهعنوان نویسندهای از صنف داروسازان با رسانه معتبر فنسالاران صنعت دارویی کشور همکارم و در رفتوبرگشتهای رسانهای، حضورهای نمایشگاهی و سایر برخوردها، میبینم و لمس میکنم که چه فرصتهایی از صنعت عزیز ما، فقط بهخاطر ناآشناییها و عدم همراهیها با اهالی شریف رسانه، دریغ و محو میشود!
مجموعه فنسالاران، البته بهدلیل حضور سردبیرش، مناعت طبع دارند و اجازه درج هیچ مطلبی را در نقد ناآگاهانه به صنعت نمیدهند، و دغدغهمندانه با موضوعات رودررو میشوند؛ و واقعا شایسته است که همکاران این طرف داستان، درکی بیشتر و عمیقتر از مناسبات رسانهای اخذ کنند و…
بگذریم و به بایر بپردازیم.
بایر با به اشتراکگذاری فعالانه محتواهای خود است که بسیار مورد توجه قرار میگیرد. آنها تماماً بهروزرسانیها و پیشرفتهای مهم را بهطور موثر در رسانهها منتشر میکنند و مطلقا با رسانه و کارکردهای آن شوخی ندارند.
فراتر از انتشار اخبار، بایر اقداماتی را نیز برای تقویت تعامل مستقیم با خبرنگاران انجام میدهد.
صفحه رسانه شامل اطلاعات تماس برای تیم ارتباطات شرکت است، که به اعضای مطبوعات اجازه میدهد بهراحتی با پرسوجو یا درخواست مصاحبه تماس بگیرند. این رویکرد شخصی به ایجاد روابط قویتر بین بایر و رسانههایی که کار آن را پوشش میدهند کمک میکند.
یک خاطره!
سردبیر ما تعریف میکند که بعضی از موسسهداران نمایشگاههای دارویی، یک کانال پشتپرده را به ما نسبت میدهند، تا چهره منزه فنسالاران را نزد اهالی صنعت، «سیاه» کنند! و شگفتا که بعضی از عزیزان در برخی از شرکتها هم، به سخنچینی منفعتطلبانه ایشان گوش جان میدهند!
قطعا چنین برخوردهایی سطحی و بلاهتبار در صنعت دارویی جهان رخ نمیدهد، و خالهزنکی هرگز خریداری در مناسبات حرفهای ندارد.
بهقول سردبیر، کدام آدم عاقلی، منافع کلان شرکت خود را هزینه برخوردهای سلبی افراد ذیحساب میکند!؟ بگذریم!
برگردیم به بایر!
نکته مهم این است که این بایر است که تشخیص میدهد که ارتباط موثر، فقط بیرون راندن اطلاعات نیست، بلکه در مورد گوش دادن و پاسخ به نیازهای مخاطبانش نیز باید درست و دقیق عمل کند.
صفحه رسانهای این شرکت دارای یک رابط کاربرپسند و ناوبری بصری است که به روزنامهنگاران کمک میکند تا به سرعت منابع مورد نیاز خود را پیدا کنند، وگرنه بایر هم کم منتقد ندارد.
اما آنها کار ایجابی خود را میکنند و این تمرکز بر تجربه کاربر نشاندهنده تعهد بایر به شریکی پاسخگو و قابل دسترس برای رسانهها است و هرگز کار اثباتی، جایش را به «قهر» و «سلب» نمیدهد.
بایر اینطوری است که با اولویت دادن به ارتباطات شفاف و مخاطبمحور، خود را بهعنوان یک منبع قابل اعتماد اطلاعات در صنعت داروسازی معرفی کرده است؛ و این بسیار ارزشمند است.
این رویکرد استراتژیک (و بسیار حرفهای) نهتنها به ارتقای شهرت عمومی این بزرگ داروسازی جهان کمک میکند، بلکه از ماموریت گستردهتر آن برای بهبود زندگی از طریق راهحلهای نوآورانه مراقبتهای بهداشتی نیز پشتیبانی میکند.
من این حرف سردبیر را هم فراموش نمیکنم که بایر در دو سه دهه پیش و توسط چند نام آشنا در ایران، یک لک بزرگ بر جای گذاشته است که هنوز هم مورد رسیدگی است، من الان فقط میخواستم درباره ارتباط آنها با رسانهها بگویم.
/انتهای پیام/